/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Information Literacy in the Laptop Classroom

Erstpublikation in: Teachers College Record Volume 109, Number 11, November 2007, pp. 2511-2540
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit mehr als 9 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Background/Context: Technological and economic changes have put a high premium on developing students’ information literacy and research skills. Previous attempts to deploy educational technology toward these ends have proved disappointing because K–12 teachers have difficulty integrating shared computers into instruction. In response, numerous schools and districts have piloted one-to-one programs, in which each student has access to a laptop computer connected wirelessly to the Internet throughout the school day.
Purpose/Objective: This paper analyzes the information literacy and research practice in a purposely stratified selection of 10 one-to-one laptop K–12 schools in California and Maine. Research Design/Data Collection and Analysis: Sources of data in this multisite case study include observations, interviews, surveys, and teacher- and student-produced materials.
Findings/Results: The study found that students in all the laptop schools learned to access information, manage it, and incorporate in into their written and multimedia products. However, the focus on evaluating information, understanding the social issues surrounding it, and analyzing it for the purpose of knowledge production varied widely across schools. Some schools succeeded in promoting scholarly approaches to working with information, whereas other schools mostly limited themselves to teaching procedural functions of computer and Internet use. Examples of these differences are given through a comparison of three diverse schools in Maine.
Conclusions/Recommendations: The study concludes that one-to-one wireless laptops offer important affordances for promoting information literacy and research skills but that socioeconomic context, visions, values, and beliefs all play a critical role in shaping how laptop programs are implemented and what benefits are thus achieved.
Von Klappentext im Text Information Literacy in the Laptop Classroom (2007)

iconDieser Text erwähnt ...

iconDieser Text erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
LehrerIn, Notebooks an Schulen, Unterricht

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Information Literacy in the Laptop Classroom: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 130 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2014-08-28)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.