/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

The Use of Tablets in Secondary Schools and Its Relationship with Computer Literacy

Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 3 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Birgit EickelmannThe use of new technologies has become increasingly important in the light of the rapid technological progress made in what is commonly referred to as the digital age. Schools are now facing the challenge of imparting digital competencies to their students in order to ensure their participation in the society. In this context, mobile technologies do not seem to be used on a regular basis in schools. The present paper aims to identify the relationship between the frequency of tablet computer use and students’ computer and information literacy (CIL), which currently constitutes a research gap. The data is gathered in a quasi-experimental design from an individual school in Germany. Drawing on data from tablet classes and control groups taught without tablet computers, the frequency of use and the students’ level of CIL are examined. While results suggest that (1) students in tablet classes use tablets significantly more often, (2) the control group’s level of CIL is higher than that of tablet class students, and (3) the theoretically established correlation between the use of tablet computers and CIL cannot be maintained, teachers indicate in interviews that there are indeed positive effects that go along with the use of tablet computers (4).
Von Kerstin Drossel, Birgit Eickelmann im Konferenz-Band Tomorrow's Learning: Involving Everyone. Learning with and about Technologies and Computing (2017) im Text The Use of Tablets in Secondary Schools and Its Relationship with Computer Literacy

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
John Ainley , Kerstin Drossel , Birgit Eickelmann , Julian Fraillon , Tim Friedman , Eveline Gebhardt , B. Haßler , S. Hennessy , Kimberle Koile , Ramona Lorenz , L. Major , Heike Schaumburg , Wolfram Schulz , David Singer , André Spang , Mark Warschauer

Begriffe
KB IB clear
computer literacycomputer literacy , Informationskompetenzinformation literacy , TabletTablet , Tablets in educationTablets in education
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2006   The Impact of Tablet PCs and Pen-based Technology on Education 2006 (Dave A. Berque, Jane Prey, Robert H. Reed) 2, 8, 2, 4, 6, 7, 3, 2, 1, 4, 2, 4 11 107 4 1314
2014 local web  ICILS 2013 (Wilfried Bos, Birgit Eickelmann, Julia Gerick, Frank Goldhammer, Heike Schaumburg, Knut Schwippert, Martin Senkbeil, Renate Schulz-Zander, Heike Wendt) 1, 2, 7, 5, 3, 7, 31, 4, 7, 18, 4, 8 192 106 8 1148
2014 local web  Preparing for Life in a Digital Age (Julian Fraillon, John Ainley, Wolfram Schulz, Tim Friedman, Eveline Gebhardt) 4, 6, 8, 3, 3, 8, 14, 4, 1, 9, 4, 4 59 57 4 877
2015 local  Mobiles Lernen (Alexander König, Maren Risch, Robert Reuter) 3, 3, 8, 3, 4, 8, 9, 5, 5, 8, 3, 5 2 95 5 859
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2006 local web  Development of a Tablet-PC-based System to Increase Instructor-Student Classroom Interactions and Student Learning (Kimberle Koile, David Singer) 2, 3, 3, 2, 6, 3, 7, 9, 2, 3, 2, 2 2 4 2 327
2007 local web  Information Literacy in the Laptop Classroom (Mark Warschauer) 4, 2, 6, 6, 2, 7, 6, 6, 2, 4, 2, 2 5 11 2 453
2014 local  Schulische Nutzung von neuen Technologien in Deutschland im internationalen Vergleich1, 6, 3, 4, 7, 9, 3, 1, 4, 5, 4, 2 23 14 2 430
2014 local  Students’ Computer and Information Literacy (Julian Fraillon, John Ainley, Wolfram Schulz, Tim Friedman, Eveline Gebhardt) 2, 1, 3, 1, 5, 7, 10, 1, 2, 5, 4, 1 3 2 1 212
2015 local  Lernen mit iPad, App und Cloud im Musikunterricht (André Spang) 1, 1, 1, 1, 2, 1, 7, 9, 3, 4, 2, 1 1 8 1 260
2015 local web  Tablet use in schools (B. Haßler, L. Major, S. Hennessy) 10, 4, 5, 5, 2, 10, 9, 2, 3, 9, 2, 6 12 23 6 459

iconDieses Kapitel erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
iPad

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconZeitleiste

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW The Use of Tablets in Secondary Schools and Its Relationship with Computer Literacy: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 140 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Kapitel

Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieses Kapitel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.