/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Contributions to a Theoretical Framework for CSCL

Publikationsdatum:
Zu finden in: Computer Support for Collaborative Learning (Seite 62 bis 71), 2002 local 
Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Gerry StahlLooking at computer support for collaborative learning (CSCL) in terms of (a) collaborative knowledge building, (b) group and personal perspectives, (c) mediation by artifacts and (d) micro-analysis of conversation provides a rich, multi-dimensional starting point for conceptualizing and studying CSCL. The notion of collaborative knowledge building defines a useful paradigm for conceptualizing learning as social practice. The social interactions and knowledge management activities in which shared knowledge is constructed can be analyzed as the result of interweaving group and personal conversational perspectives. In general, collaborative interaction is mediated by artifacts: sometimes only by transitory artifacts like spoken words or gestures, but increasingly by physical or digital artifacts and media. Empirical studies of collaborative knowledge building employing micro-ethnographic analysis of speech, gesture, artifacts and media can make the details of these collaboration interactions visible, highlighting the interplay of perspectives and artifacts in the trans-personal construction of knowledge. A theoretical framework incorporating models of knowledge building, perspectives and artifacts – and grounded in empirical analysis of collaborative interaction - can guide the design of computer-based artifacts and media as support for collaborative learning with appropriate, elaborated and unified conceptualizations.
Von Gerry Stahl im Text Contributions to a Theoretical Framework for CSCL (2002)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Carl Bereiter , Daniel C. Dennett , Hans-Georg Gadamer , Martin Heidegger , Karl Marx , Marvin Minsky , Donald A. Norman , Jeremy Roschelle , T. Russell , Marlene Scardamalia , John R. Searle , Gerry Stahl , Lew Semjonowitsch Vygotsky

Begriffe
KB IB clear
CSCLComputer-Supported Collaborative Learning , Lernenlearning , Zone of Proximal Development
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
Das Kapital (Karl Marx) 53000
1930 local  Mind in Society (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 6, 5, 9, 180, 197, 131, 5, 3, 5, 9, 17, 6 1823962708
1960 local  Wahrheit und Methode (Hans-Georg Gadamer) 5, 4, 1, 4, 4, 1, 6, 5, 2, 1, 10, 2 42152217
1962 Being and Time (Martin Heidegger) 19000
1962 Thought and Language (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 58200
1969 Sprechakte (John R. Searle) 20100
1985  local  The Society of Mind (Marvin Minsky) 3, 2, 7, 9, 8, 17, 14, 11, 2, 4, 18, 6 455061717
1991 local  Philosophie des menschlichen Bewusstseins (Daniel C. Dennett) 8, 2, 3, 8, 7, 7, 6, 12, 3, 4, 4, 4 81241549
1994  local  Things That Make Us Smart (Donald A. Norman) 5, 12, 3, 2, 4, 5, 4, 8, 14, 2, 7, 4 454343550
1996 CSCL (Timothy D. Koschmann) 1, 4, 4, 3, 5, 7, 8, 1, 1, 1, 12, 5 1015251519
1999 The no significant difference phenomenon (T. Russell) 2, 4, 3, 4, 6, 1, 11, 14, 2, 2, 6, 4 2264636
2002 Education and Mind in the Knowledge Age (Carl Bereiter) 13, 1, 4, 6, 3, 4, 7, 4, 1, 2, 6, 1 16611047
2002 local  CSCL 2 Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Rogers Hall, Timothy D. Koschmann, Naomi Miyake) 7, 2, 3, 4, 9, 5, 2, 8, 6, 2, 4, 2 6152952
2006 local  Group Cognition (Gerry Stahl) 1, 4, 2, 7, 5, 4, 8, 8, 2, 2, 4, 2 20292957
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1992 local web  Learning by collaborating (Jeremy Roschelle) 1, 2, 7, 4, 5, 9, 5, 3, 1, 2, 5, 2 18102764
1994 local web  Computer Support for Knowledge-Building Communities (Marlene Scardamalia, Carl Bereiter) 7, 8, 2, 3, 9, 5, 3, 2, 1, 7, 6, 3 52731838
2002 local  Rediscovering CSCL (Gerry Stahl) 3, 4, 4, 5, 7, 5, 10, 20, 2, 2, 7, 3 383661

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieses Konferenz-Paper ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.