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Beats Biblionetz - Texte

Generative Sprachmodelle als Herausforderung für erziehungswissenschaftliche Vorstellungen von Lernen und Sozialisation?

Publikationsdatum:
Zu finden in: Erziehungswissenschaft nach ChatGPT (Seite 19 bis 25), 2025 local web 
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iconZusammenfassungen

Erziehungswissenschaft nach ChatGPTGenerative language models have opened up a wide range of previously unimaginable possibilities for text production and use in both everyday life and in educational contexts. Addressing generative language models as tools to be harnessed, recent educational discourse tends to overlook the ways in which these models reshape individual and collective means of experience and articulation. This article argues that, due to their underlying operational logic, generative language models are necessarily geared to reproduce existing social and cultural orders. Their epistemic conformism aligns them with affirmative practice regimes and makes it difficult to develop idiosyncratic and marginalized perspectives. Rather than being regarded as tools, they should instead be understood as objects of collective learning themselves.
Von Christoph Richter, Heidrun Allert in der Zeitschrift Erziehungswissenschaft nach ChatGPT im Text Generative Sprachmodelle als Herausforderung für erziehungswissenschaftliche Vorstellungen von Lernen und Sozialisation? (2025)

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Personen
KB IB clear
Maria Bannert , Daryna Dementieva , Beat Döbeli Honegger , Indra Spiecker gen. Döhmann , Frank Fischer , Urs Gasser , Georg Groh , Stephan Günnemann , Eyke Hüllermeier , Gjergji Kasneci , Enkelejda Kasneci , Sybille Krämer , Stephan Krusche , Stefan Küchemann , Jochen Kuhn , Gitta Kutyniok , Ulrike von Luxburg , Tilman Michaeli , Claudia Nerdel , Jürgen Pfeffer , Oleksandra Poquet , Michael Sailer , Albrecht Schmidt , Tina Seidel , Kathrin Sessler , Judith Simon , Matthias Stadler , SWK Ständige Wissenschaftliche Kommission der KMK , Jochen Weller

Begriffe
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Digitalisierung , Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS)computer-generated text , GMLS & Bildung , machine learning , Pädagogik / Erziehungswissenschaft , Sozialisation
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Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1998   Medien, Computer, Realität (Sybille Krämer) 1, 11, 1, 9, 4, 8, 3, 6, 8, 5, 20, 20 50 61 20 6149
2024 local  Pädagogik 3/2024295, 26, 12, 17, 12, 8, 3, 10, 10, 3, 15, 12 23 195 12 423
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Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1998 Was haben die Medien, der Computer und die Realität miteinander zu tun? (Sybille Krämer) 2 0 0 0
1998 Wirklichkeitsvorstellungen und Neue Medien (Sybille Krämer) 17 2 0 0
2023 local web  ChatGPT for Good? (Enkelejda Kasneci, Kathrin Sessler, Stefan Küchemann, Maria Bannert, Daryna Dementieva, Frank Fischer, Urs Gasser, Georg Groh, Stephan Günnemann, Eyke Hüllermeier, Stephan Krusche, Gitta Kutyniok, Tilman Michaeli, Claudia Nerdel, Jürgen Pfeffer, Oleksandra Poquet, Michael Sailer, Albrecht Schmidt, Tina Seidel, Matthias Stadler, Jochen Weller, Jochen Kuhn, Gjergji Kasneci) 1, 7, 3, 7, 4, 4, 1, 2, 7, 1, 6, 8 23 18 8 147
2024 local web  Large Language Models und ihre Potenziale im Bildungssystem (SWK Ständige Wissenschaftliche Kommission der KMK) 4, 10, 7, 8, 6, 7, 10, 14, 10, 17, 10, 13 19 64 13 176
2024 local web  Was will uns ChatGPT sagen? (Beat Döbeli Honegger) 30, 10, 7, 10, 6, 6, 6, 9, 9, 19, 7, 12 5 58 12 131
2024 local web  Generative KI – jenseits von Euphorie und einfachen Lösungen (Judith Simon, Indra Spiecker gen. Döhmann, Ulrike von Luxburg) 31, 10 2 26 10 41

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