A Systematic Review of Research Examining Teachers’ Competence-Related Beliefs About ICT Use: Frameworks and Related MeasuresCharlott Rubach, Rebecca Lazarides
Zu finden in: Bildung für eine digitale Zukunft (Seite 189 bis 230), 2023
|
|
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit Juni 2024.
Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden.
Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.
Zusammenfassungen
Existing measures of teachers’ ICT-related competences and competence beliefs vary broadly across studies. This systematic review provides a summary of competence dimensions and assigned competences across different theoretical conceptualizations of teacher competence regarding ICT use, both basic and professional pedagogical competence. Guided by this summary, existing measures of teacher competence-related beliefs about ICT use are reviewed, described, and compared. A total of 45 studies published between 2016 and early 2021 are included in this rapid systematic review (databases: ERIC, ScienceDirect, tandfonline). Across all included studies, teachers’ competence-related beliefs about ICT use were assessed in 49 different ways. The majority of measures were designed to assess competence-related beliefs about professional pedagogical ICT use (n = 46) rather than competence-related beliefs about basic ICT use (n = 25). In addition to the large variability of assessed competence dimensions and assigned competences across the reviewed instruments, the labels used, the theoretical background, and the number of items used in the measures also vary. Thus, our systematic review points to a high diversity of measures of teachers’ competence-related beliefs about ICT use.
Von Charlott Rubach, Rebecca Lazarides im Buch Bildung für eine digitale Zukunft (2023) im Text A Systematic Review of Research Examining Teachers’ Competence-Related Beliefs About ICT Use: Frameworks and Related Measures Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Content Knowledge, DigComp 2.0, Pedagogical Content Knowledge (PCK), Pedagogical Knowledge, Schule, Technological Content Knowledge (TCK), Technological pedagogical content knowledge (TPCK), Technological Pedagogical Knowledge (TPK), Technology Knowledge, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
1 Erwähnungen
- Medienkompetenz messen (Julian Ernst, Christian Seyferth-Zapf, Judit Martinez Moreno, Klaus Rummler) (2024)
- Jingle-Jangle in der Messung digitaler Kompetenzen von (angehenden) Lehrkräften - Ein Aufklärungsversuch (Charlott Rubach)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
A Systematic Review of Research Examining Teachers’ Competence-Related Beliefs About ICT Use: Frameworks and Related Measures: Artikel als Volltext @ Springer (: , 1626 kByte; : ) |
Anderswo suchen
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.