/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

A comparison of the field data management and its representation in secondary CS curricula

Andreas Grillenberger, Ralf Romeike
Publikationsdatum:
Zu finden in: WiPSCE 2014 (Seite 29 bis 36), 2014
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

In the last few years, the focus of data management has changed from handling relatively small amounts of data, often in relational databases, to managing large amounts of data using various di erent database types. In many secondary school curricula, data management is mainly considered from a \database" perspective. However, in contrast to the developments in computer science research and practice, the new and changing aspects of data management have hardly been discussed with respect to CS education. We suggest re-evaluating the focus and relevance of the established database syllabi, to discuss the educational value of the newly arising developments and to prevent the teaching of outdated concepts. In this paper, we will contrast current educational standards and curricula with an up-to-date characterization of data management in order to identify gaps between the principles and concepts of data management that are considered as important today from a professional point of view on the one side, and the emphasis in current CS education on the other side.
The ndings of this analysis will provide a basis for aligning the concepts taught in CS education with the developments in data management research and practice, as well as for re-evaluating the educational value of these concepts.
Von Andreas Grillenberger, Ralf Romeike im Konferenz-Band WiPSCE 2014 im Text A comparison of the field data management and its representation in secondary CS curricula (2014)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt...


Personen
KB IB clear
Peter K. Antonitsch, Torsten Brinda, Peter Denning, Hermann Puhlmann, Sigrid E. Schubert, Carsten Schulte, Andreas Schwill

Begriffe
KB IB clear
Datenbankdatabase, Informatikcomputer science, Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2004   Didaktik der Informatik (Sigrid E. Schubert, Andreas Schwill) 1, 6, 6, 10, 5, 4, 5, 8, 7, 12, 12, 2034124201622
2006Informatics Education - The Bridge between Using and Understanding Computers (Roland Mittermeir) 4, 6, 5, 7, 8, 5, 8, 3, 8, 10, 11, 840528820
2009ITiCSE 2009 (Patrick Brézillon, Ingrid Russell, Jean-Marc Labat) 5, 8, 4, 4, 9, 3, 4, 1, 5, 14, 10, 141017614583
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2003    Great principles of computing (Peter Denning) 1, 1, 2, 5, 6, 1, 3, 3, 4, 10, 2, 18341818341
2006    Databases as a Tool of General Education (Peter K. Antonitsch) 3300
2009Bridging ICT and CS (Torsten Brinda, Hermann Puhlmann, Carsten Schulte) 3100

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW A comparison of the field data management and its representation in secondary CS curricula: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 258 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2017-10-11 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2017-06-28)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Konferenz-Paper 144
Verweise von diesem Konferenz-Paper 17
Webzugriffe auf dieses Konferenz-Paper 11131327511221222334510
201520162017