Trolley-Problem

Definitionen



Footbridge: A runaway trolley is about to run over and kill five people. You are a bystander standing on a footbridge over the track. The only way to stop the train and save the five people is to throw a heavy object in front of the train. The only heavy object available is a large man standing next to you. Is it morally permissible to throw the man onto the track?

Bemerkungen


However, in the case of the bystander throwing the heavy man onto the track, the action of throwing the man onto the track is morally bad itself, even though it helps to achieve the morally good goal of saving five people.
Verwandte Objeke
![]() Verwandte Begriffe (co-word occurance) | symbolische künstliche Intelligenz (GOFAI)(0.05) |
Häufig co-zitierte Personen
Statistisches Begriffsnetz 
Einträge in Beats Blog
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
25 Erwähnungen 
- The Oxford Dictionary of Philosophy (Simon Blackburn) (1996)
- Code und andere Gesetze des Cyberspace (Lawrence Lessig) (1999)
- Lernen - Gehirnforschung und die Schule des Lebens (Manfred Spitzer) (2002)
- 17. Bewertungen
- Handbuch Medienpädagogik (Uwe Sander, Friederike von Gross, Kai-Uwe Hugger) (2008)
- 68. Medienentwicklung und Medienpädagogik: Virtual Reality und Augmented Reality (Kai Kaspar) (2020)
- 68. Medienentwicklung und Medienpädagogik: Virtual Reality und Augmented Reality (Kai Kaspar) (2020)
- Computational Logic and Human Thinking - How to be Artificially Intelligent (Robert Kowalski) (2011)
- Würden Sie den dicken Mann töten? - Das Trolley-Problem und was uns Ihre Antwort über Richtig und Falsch verrät (David Edmonds) (2014)
- Machines of Loving Grace - The Quest for Common Ground Between Humans and Robots (John Markoff) (2015)
- 300 Keywords Informationsethik - Grundwissen aus Computer- Netz- und Neue-Medien-Ethik sowie Maschinenethik (Oliver Bendel) (2016)
- There is a blind spot in AI research (Kate Crawford, Ryan Calo) (2016)
- Unsere digitale Zukunft - In welcher Welt wollen wir leben? (Carsten Könneker) (2017)
- 25. Müssen wir autonome Killerroboter verbieten? (Jean-Paul Delahaye)
- 25. Müssen wir autonome Killerroboter verbieten? (Jean-Paul Delahaye)
- Life 3.0 - Being Human in the Age of Artificial Intelligence (Max Tegmark) (2017)
- Shaping the Fourth Industrial Revolution (Klaus Schwab) (2018)
- Hello World - How to Be Human in the Age of the Machine (Hannah Fry) (2018)
- Machines Like Me (Ian McEwan) (2019)
- Possible Minds - 25 Ways of Looking at AI (John Brockman) (2019)
- Digitalisierung – Nicht nur irgendwas mit Medien - Schule leiten | Ausgabe Nr. 17/2019 (2019)
- Kompetenzen im digitalen Zeitalter - Was Schülerinnen und Schüler jetzt lernen sollten (Diana Knodel, Philipp Knodel)
- Kompetenzen im digitalen Zeitalter - Was Schülerinnen und Schüler jetzt lernen sollten (Diana Knodel, Philipp Knodel)
- How Change Happens (Cass R. Sunstein) (2019)
- The Great Mental Models - General Thinking Concepts (Shane Parrish, Rhiannon Beaubien) (2019)
- Bildung und Digitalisierung - AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE (APUZ 27-28/2019) (2019)
- Wie Maschinen lernen - Künstliche Intelligenz verständlich erklärt (Kristian Kersting, Christoph Lampert, Constantin Rothkopf) (2019)
- 29. Künstliche Intelligenz und Ethik (Nicolas Berberich)
- 29. Künstliche Intelligenz und Ethik (Nicolas Berberich)
- Towards Digital Enlightenment - Essays on the Dark and Light Sides of the Digital Revolution (Dirk Helbing) (2020)
- Hello World 12 (2020)
- Hello World 13 (2020)
- Klick - Wie wir in einer digitalen Welt die Kontrolle behalten und die richtigen Entscheidungen treffen (Gerd Gigerenzer) (2021)
- Mensch, Maschine, Identität - Ethik der Künstlichen Intelligenz (Orlando Budelacci) (2022)