/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Wiki-supported collaborative learning in primary education

How a dialogic space is created for thinking together
Manoli Pifarré, Judith Kleine Staarman
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 4 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

This paper explores how wikis may be used to support primary education students’ collaborative interaction and how such an interaction process can be characterised. The overall aim of this study is to analyse the collaborative processes of students working together in a wiki environment, in order to see how primary students can actively create a shared context for learning in the wiki. Educational literature has already reported that wikis may support collaborative knowledge-construction processes, but in our study we claim that a dialogic perspective is needed to accomplish this. Students must develop an intersubjective orientation towards each others’ perspectives, to co-construct knowledge about a topic. For this purpose, our project utilised a ‘Thinking Together’ approach to help students develop an intersubjective orientation towards one another and to support the creation of a ‘dialogic space’ to co-construct new understanding in a wiki science project. The students’ asynchronous interaction process in a primary classroom—which led to the creation of a science text in the wiki—was analysed and characterised, using a dialogic approach to the study of CSCL practices. Our results illustrate how the Thinking Together approach became embedded within the wiki environment and in the students’ collaborative processes. We argue that a dialogic approach for examining interaction can be used to help design more effective pedagogic approaches related to the use of wikis in education and to equip learners with the competences they need to participate in the global knowledge-construction era.
Von Manoli Pifarré, Judith Kleine Staarman im Buch Wiki Supporting Formal and Informal Learning im Text Wiki-supported collaborative learning in primary education (2011)

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt...


Personen
KB IB clear
Jerry Andriessen, Hans Christian Arnseth, M. J. Baker, Carl Bereiter, Joseph T. Chao, Sten Ludvigsen, Andreas Lund, Kevin R. Parker, Marlene Scardamalia, Ole Smordal, Dan Suthers, Lew Semjonowitsch Vygotsky, Steeve Wheeler, Dawn Wheeler, Peter Yeomans, Joyce Yukawa

Begriffe
KB IB clear
Primarschuleprimary school, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
The psychology of written composition (Carl Bereiter, Marlene Scardamalia) 10000
1930Mind in Society (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 4, 5, 3, 17, 4, 8, 12, 7, 30, 14, 31, 2013718201469
2003Arguing to Learn (Jerry Andriessen, M. J. Baker, Dan Suthers) 2, 3, 1, 2, 3, 1, 1, 2, 6, 3, 2, 3413251
2006   The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (R. Keith Sawyer) 3, 7, 3, 7, 2, 4, 14, 4, 12, 5, 9, 943629613
2006International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Volume 15, 5, 4, 3, 3, 4, 12, 2, 8, 5, 5, 313783393
2006WikiSym 200614, 12, 5, 11, 10, 7, 16, 5, 16, 9, 10, 1065121101490
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2006Approaching institutional contexts (Hans Christian Arnseth, Sten Ludvigsen) 1, 1, 1, 2, 3, 1, 2, 5, 2, 2, 3, 1221186
2006Co-reflection in online learning (Joyce Yukawa) 1200
2006   Is There a Space for the Teacher in a Wiki? (Andreas Lund, Ole Smordal) 6, 1, 2, 3, 2, 2, 4, 3, 6, 4, 6, 315173625
2007    Wiki as a Teaching Tool (Kevin R. Parker, Joseph T. Chao) 4, 3, 4, 4, 4, 7, 16, 3, 10, 5, 5, 619266563
2008    The good, the bad and the wiki (Steeve Wheeler, Peter Yeomans, Dawn Wheeler) 1, 2, 3, 2, 1, 3, 3, 2, 4, 4, 5, 26112238

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Wikipedia

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

icon2 Erwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalWiki-supported collaborative learning in primary education: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 560 kByte)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf diesen wissenschaftlichen Zeitschriftenartikel 16
Verweise von diesem wissenschaftlichen Zeitschriftenartikel 33
Webzugriffe auf diesen wissenschaftlichen Zeitschriftenartikel 352393413621313115321121134216411422111111411221113145212442493
20112012201320142015201620172018