/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Gender Differences in Graph Tasks - Do They Exist in High School Bebras Categories Too?

Lucia Budinská, Karolína Mayerová, Michal Winczer
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Informatics in Schools: Fundamentals of Computer Science and Software EngineeringThis paper explores gender differences across the abilities of Junior (15–17 year old) and Senior (17–19 year old) students in terms of solving graph problems. As a basis to our assessment, we look at the graph tasks from the Slovak Bebras competition in 2012 to 2017 across both Junior and Senior categories. In our earlier research on this topic, we introduced a new method of categorising graph problems. This was based on an in-depth analysis of the various problem types aimed at 8–15 year old students, whereby a set of indicators were defined to predict whether a task was more likely to be successfully solved by girls or boys. In this paper, we apply the new categorisation onto graph tasks aimed at Junior and Senior students with an aim to verify whether the same predictors of girls’ and boys’ success remain valid. A qualitative analysis indicates that our categorisation of graph tasks is suitable for Junior and Senior categories with minor adaptation only. As a result of a subsequent quantitative analysis, we find a significant difference in the solution success rates between girls and boys in 38 out of 65 analysed graph tasks. In 35 tasks boys were significantly more successful and these were tasks with an overall lower success rate. Furthermore, a few tasks with contradictory results concerning girls’ and boys’ solution success were identified. We selected one of these tasks where a higher error tendency in older students was apparent, and further analysed it together with the students themselves (15–19 years old) in order to better understand the methods used by them while solving this task. Our findings can be used to enable authors of task sets and lesson plans to define problems in a manner that will minimize gender success differences such as the ones described in this study.
Von Lucia Budinská, Karolína Mayerová, Michal Winczer im Konferenz-Band Informatics in Schools: Fundamentals of Computer Science and Software Engineering (2018) im Text Gender Differences in Graph Tasks - Do They Exist in High School Bebras Categories Too?

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Lucia Budinská , Dorothee Graswald , Peter Hubwieser , Elena Hubwieser , Karolína Mayerová , Andreas Mühling , Jiří Vaníček , Michaela Veselovská

Begriffe
KB IB clear
GenderGender , Informatik-Biber , Schuleschool
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2014 WiPSCE 2014 (Carsten Schulte, Michael E. Caspersen, Judith Gal-Ezer) 9, 20, 2, 3, 2, 3, 12, 2, 10, 8, 6, 4 69 265 4 846
2016 local web  Informatics in Schools: Improvement of Informatics Knowledge and Perception (Andrej Brodnik, Françoise Tort) 1, 4, 5, 17, 6, 1, 10, 3, 4, 7, 4, 9 36 133 9 483
2017 local web  Informatics in Schools: Focus on Learning Programming (Valentina Dagiene, Arto Hellas) 4, 2, 5, 17, 3, 4, 13, 3, 4, 5, 3, 3 17 181 3 544
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2014 Playing PISA with bebras (Peter Hubwieser, Andreas Mühling) 3 6 0 0
2016 local web  How to Attract the Girls (Peter Hubwieser, Elena Hubwieser, Dorothee Graswald) 8, 1, 4, 6, 7, 4, 3, 3, 3, 4, 2, 1 8 12 1 279
2016 local web  What Makes Situational Informatics Tasks Difficult? (Jiří Vaníček) 2, 6, 3, 2, 7, 6, 5, 4, 1, 2, 3, 2 4 5 2 167
2017 local web  Bebras Task Analysis in Category Little Beavers in Slovakia (Lucia Budinská, Karolína Mayerová, Michaela Veselovská) 3, 3, 1, 7, 5, 2, 3, 3, 4, 3, 2, 6 4 6 6 146

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
LehrerIn, Unterricht

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel

Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.