Führen interaktive Whiteboards zu vermehrtem Frontalunterricht?
Diese Seite wurde seit 10 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
BiblioMap
Bemerkungen
Andere Grundschuldidaktiker erwarten durch
IWBs weniger eine Innovation des Unterrichts als vielmehr eine heimliche Renaissance
des Frontalunterrichts durch die Hintertür eines nur scheinbar innovativen
Unterrichtsmediums.
Von Thomas Irion im Buch Jahrbuch Medienpädagogik 9 (2011) im Text Interaktive Whiteboards im Grundschulunterricht However, the IWB has also been a target of
criticism by proponents of constructivism. It has
been argued, for instance, that the IWB technology
may encourage teacher-centeredness, since
it tends to reinforce the dominance of the front
of the room.
Von Euline Cutrim Schmid im Buch Handbook of Research on Web 2.0 and Second Language Learning (2008) im Text The Pedagogical Potential of Interactive Whiteboards 2.0 Wird die Einführung der IWB nicht von einer didaktischen Ausbildung für die
Lehrpersonen begleitet, wird festgestellt, dass die interaktiven Funktionen für die
Schüler nicht genutzt werden und der Frontalunterricht (insbesondere auf der
Sekundarstufe) zunimmt.
Von Fachstelle fri-tic im Text Interaktive Weisswandtafeln (2008) Auch droht durch eine so interessante Tafel leicht ein stark
lehrerzentrierter Unterricht zu entstehen, in dem die Schülerinnen
und Schüler nur staunend den multimedialen Präsentationen
der Lehrperson folgen und kaum aktiv einbezogen
werden. Dem muss durch entsprechende Fortbildung
des Kollegiums in didaktisch sinnvollen Einsatzmöglichkeiten
bzw. Szenarien entgegengewirkt werden
Von Stefan Aufenanger, Petra Bauer im Journal Interaktive Whiteboards (2010) im Text Interaktive Whiteboards Eine der großen Befürchtungen, die sich mit dem Einsatz von IWBs im Unterricht verbinden, ist die des frontaten, lehrerzentrierten Unterrichts. Dieses „Schreckgespenst" geistert auch bei uns durch die Seminarräume, obgleich die Erfahrungen, die wir im Einsatz mit den IWBs gemacht haben durchaus andere sind. Dennoch, und diese Befürchtung wird sowohl von Studierenden als auch von Lehrenden vertreten, wird dem Board schnell das Etikett „Frontalunterricht" verpasst
Von Manuel Altenkirch, Holger Meeh im Buch Interaktive Whiteboards in Hochschule und Schule (2013) im Text Teufelszeug oder Heilsbringer In the observations in 2003, IWB lessons contained about five minutes more whole class teaching and five minutes less group work than lessons without an IWB. This difference was found in both literacy and mathematics. After a year, the amount of whole class teaching in IWB lessons was not significantly different to non-IWB lessons, but the amount of group work had decreased further (this time a difference of nearly seven and a half minutes). This difference was found in both Year 5 and Year 6 classes.
Von Steve Higgins, Chris Falzon, Ian Hall, David Moseley, Fay Smith, Heather J. Smith, Kate Wall im Buch Embedding ICT In The Literacy And Numeracy Strategies (2005) auf Seite 4However, not everyone is so positive about the technology. One of
the main arguments used to dismiss the impact of the IWB in modern
classrooms is that it heralds a return to the ‘sage on the stage’ mentality of
teaching; one where the teacher assumes the position at the front of the
class and the students passively consume the knowledge being dispensed.
This form of teacher-centric classroom would quite rightfully be seen as a
return to the bad old days of schooling, and if used in this manner IWBs
are really nothing more than an expensive electronic way of ‘chalk and
talk’ teaching.
Von Christopher Betcher, Mal Lee im Buch The Interactive Whiteboard Revolution (2009) im Text The Revolution Anyone who has been in a classroom where this technology is used well, where the teacher is a competent and creative user of the IWB, where effective digital resources are being used to spark the learning, and extras such as interactive voting devices are being used to engage students in thinking more deeply, will quickly realise that there is nothing passive about these sorts of lessons. As always, good teaching is good
teaching, and technology—if used correctly—can enhance teaching in all sorts of engaging ways. Any classroom technology can be used poorly if a
teacher is not skilled and proficient in its use.
Von Christopher Betcher, Mal Lee im Buch The Interactive Whiteboard Revolution (2009) im Text The Revolution An important aspect of TPK is the creative flexibility with available tools necessary in planning to use them for specific pedagogical purposes. Consider, for example, the whiteboard as an educational tool. Although this technology has been in use for a long time, its very nature in some ways presupposes the kinds of functions it can serve. Because it is usually placed in the front of the classroom and is therefore usually under the control of the teacher, its location and use impose a particular physical order upon the classroom, determining the placement of tables, chairs, and therefore students, thus framing the nature of student-teacher interaction. Yet it would be incorrect to say that there is only one way that whiteboards can be used. One has only to compare the use of a whiteboard in a brainstorming session in a design studio to see a rather different technological application. In this context, the whiteboard is not controlled by a single individual. Rather, it can be used by anybody on the collaborating team, and in this situation, it becomes the point around which discussion and the negotiation and construction of meaning occurs.
Von Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler im Text Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types (2009) Vorträge von Beat mit Bezug
Zitationsgraph
Zeitleiste
14 Erwähnungen
- Embedding ICT In The Literacy And Numeracy Strategies - Final Report (Steve Higgins, Chris Falzon, Ian Hall, David Moseley, Fay Smith, Heather J. Smith, Kate Wall) (2005)
- Handbook of Research on Web 2.0 and Second Language Learning (Michael Thomas) (2008)
- The Pedagogical Potential of Interactive Whiteboards 2.0 (Euline Cutrim Schmid)
- activboard @ school - Multimediale Schultafeln im Unterricht an der Praxisvolksschule der Kirchlichen Pädagogischen Hochschule Wien/Krems, Campus Wien-Strebersdorf (Johann Eder, Claudia Pfann, Anton Reiter, Leopold Sperker, Michael Vallant) (2008)
- 1. Interaktive Whiteboards - eine Einführung
- Interaktive Weisswandtafeln - Empfehlungen der Fachstelle fri-tic (Fachstelle fri-tic) (2008)
- Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types - Curriculum-based Technology Integration Reframed (Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler) (2009)
- Ein Laptop für jedes Kind (OLPC) - Login Nr. 156 (2009)
- Digitale Fenster öffnen - Wie interaktive Tafeln Unterricht und Lernkultur einer Schule verändern können (Teil 1) (Thomas Iser)
- The Interactive Whiteboard Revolution - Teaching with IWBs (Christopher Betcher, Mal Lee) (2009)
- Interaktive Whiteboards - Zeitschrift Computer und Unterricht 78 (Stefan Aufenanger, Petra Bauer) (2010)
- Interaktive Whiteboards - Neue Chancen für Lehrer, Schüler und Schule
- Mit Whiteboards unterrichten (Jürgen Schlieszeit) (2011)
- 1. Einführung in das interaktive Whiteboard
- Jahrbuch Medienpädagogik 9 (Renate Schulz-Zander, Birgit Eickelmann, Heinz Moser, Horst Niesyto, Petra Grell) (2011)
- 9. Interaktive Whiteboards im Grundschulunterricht - Didaktische Herausforderungen für die Nutzung digitaler Tafeln bei der Gestaltung von Lernumgebungen in der Primarstufe (Thomas Irion)
- Multiplikatorenschulungen zum Einsatz interaktiver Whiteboards - Nachhaltigkeit der Unterstützungsmaßnahmen und Auswirkungen auf Unterricht und Lernen (Monika Renz, Oliver Rayiet, Andreas Soltau) (2012)
- Interaktive Whiteboards in Hochschule und Schule (Clemens Bohrer, Christian Hoppe) (2013)
- Teufelszeug oder Heilsbringer (Manuel Altenkirch, Holger Meeh)
- Schule trifft Universität - Forschungsansätze zu Gruppenarbeiten an Interaktiven Whiteboards (Clemens Bohrer, Peter Gorzolla, Guido Klees, Alexander Tillmann)
- E-Learning zwischen Vision und Alltag - Tagungsband der GMW-Jahrestagung 2013 (Claudia Bremer, Detlef Krömker) (2013)
- Interaktive Whiteboards in der Gruppenarbeit - gesteigerte Aufmerksamkeit in unterschiedlichen Rollen