/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Understanding Learning - the Wiki Way

Zu finden in: WikiSym 2009, 2009
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 5 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Johannes MoskaliukUlrike CreßLearning "the wiki way", learning through wikis is a form of self-regulated learning that is independent of formal learning settings and takes place in a community of knowledge. Such a community may work jointly on a digital artifact to create new, innovative and emergent knowledge. We regard wikis as a prototype of tools for community-based learning, and point out five relevant features. We will present the co-evolution model, as introduced by Cress and Kimmerle (2008), that may be understood as a framework to describe learning in the wiki way. This model describes collaborative knowledge building as a co-evolution between cognitive and social systems. To investigate learning the wiki way, we have to consider both individual processes and processes within the wiki, which represent the processes that are going on within a community. This paper presents three empirical studies that investigate learning the wiki way in a laboratory setting. We take a look at participants’ contributions to a wiki indicating processes within the wiki community, and measure the extent of individual learning at the end of the experiment. Our conclusion is that the model of co-evolution has a strong impact on understanding learning the wiki way, may be helpful to designers of learning environments, and serve as framework for further research.
Von Joachim Kimmerle, Johannes Moskaliuk, Ulrike Creß im Konferenz-Band WikiSym 2009 (2009) im Text Understanding Learning - the Wiki Way

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Amy Bruckman, Ulrike Creß, Ward Cunningham, Andrea Forte, Sarah Guth, Andreas Harrer, Joachim Kimmerle, Bo Leuf, Johannes Moskaliuk, James Surowiecki, Don Tapscott, Anthony D. Williams

Begriffe
KB IB clear
Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2001  local  The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 14, 2, 7, 8, 9, 4, 10, 7, 11, 15, 19, 6 1065464541
2004  local  Die Weisheit der Vielen (James Surowiecki) 1, 6, 6, 1, 4, 5, 5, 5, 5, 7, 4, 2 49321309
2007  local  Wikinomics (Don Tapscott, Anthony D. Williams) 126, 79, 139, 98, 141, 251, 130, 89, 105, 186, 113, 191 45951916859
2007 WikiSym 2007 1, 6, 8, 1, 1, 2, 7, 1, 5, 8, 17, 3 3114831873
2008 WikiSym 2008 2, 5, 4, 2, 3, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 3 411832332
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2006 local  From Wikipedia to the Classroom (Andrea Forte, Amy Bruckman) 10, 1, 1, 6, 3, 3, 7, 4, 4, 5, 7, 3 142131013
2007 A theoretical framework of collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 3200
2007 local  Constructing Text (Andrea Forte, Amy Bruckman) 1, 2, 6, 1, 3, 2, 8, 5, 6, 8, 20, 2 104021347
2007 local  Wikis in Education (Sarah Guth) 1, 4, 4, 1, 1, 1, 6, 3, 5, 9, 12, 2 62921044
2008 Learning and Knowledge Building with Wikis (Johannes Moskaliuk, Joachim Kimmerle, Ulrike Creß) 3200
2008 local web  A systemic and cognitive view on collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 13, 2, 11, 11, 1, 4, 7, 4, 6, 7, 10, 1 15361946
2008 local web  Visualizing Wiki-Supported Knowledge Building (Andreas Harrer, Johannes Moskaliuk, Joachim Kimmerle, Ulrike Creß) 1, 6, 4, 5, 6, 1, 3, 5, 4, 7, 8, 2 382519

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Understanding Learning - the Wiki Way: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 78 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-02-28)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.