Exploring the Inclusive Potential of AI Chatbots
Engagement and Barriers in Foreign Language Training
Christa Schmid-Meier, Lea Schulz
Erstpublikation in: Conference Universal Access in Human-Computer Interaction (HCII 2025)
Publikationsdatum:
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit Juni 2025.
Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden.
Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.
Zusammenfassungen
AI-driven chatbots have emerged as promising tools for personalized learning and inclusive education. However, their practical use in foreign language learning remains underexplored, particularly regarding engagement patterns and barriers faced by students. This study examines student interactions with ‘Vulpy’, a chatbot integrated into an online learning platform, focusing on the extent to which its use aligns with its intended educational purpose. Using a mixed-methods approach, we conducted a quantitative content analysis of 7,810 student messages alongside an in-depth qualitative analysis. Findings reveal that a significant proportion of students did not use the chatbot for foreign language learning but instead engaged in social, experimental, or rule-breaking interactions. Identified barriers include linguistic, interactional, and motivational challenges, limiting its inclusive potential for learning. We discuss implications for adaptive chatbot design and structured pedagogical integration to foster equitable learning experiences. The study highlights the necessity of scaffolding mechanisms to support diverse learners effectively.
Von Christa Schmid-Meier, Lea Schulz im Text Exploring the Inclusive Potential of AI Chatbots (2025)
Dieses Kapitel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Maria Bannert , Hamsa Bastani , Osbert Bastani , Kate Crawford , Daryna Dementieva , Ruiqi Deng , Yizhou Fan , Frank Fischer , Dragan Gašević , Urs Gasser , Haosen Ge , Georg Groh , Stephan Günnemann , Eyke Hüllermeier , Maoli Jiang , Özge Kabakcı , Gjergji Kasneci , Enkelejda Kasneci , Stephan Krusche , Stefan Küchemann , Jochen Kuhn , Gitta Kutyniok , Huixiao Le , Xinyu Li , Shasha Liu , Yuyan Lu , Rei Mariman , Tilman Michaeli , Claudia Nerdel , Jürgen Pfeffer , Oleksandra Poquet , Michael Sailer , Albrecht Schmidt , Tina Seidel , Neil Selwyn , Kathrin Sessler , Kejie Shen , Yuan Shen , Matthias Stadler , Alp Sungu , Shufang Tan , Luzhen Tang , Jochen Weller , Xinlu Yu , Yueying Zhao | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | evulpo
, Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS) computer-generated text
, GMLS & Bildung
, GMLS & Schule
, GMLS als Lebensberater:in
, Sprachenlernenlanguage learning
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieses Kapitel erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Chat-GPT, Fremdsprache, Fremdsprachenlernen, GMLS & Hochschule, Künstliche Intelligenz (KI / AI), Textgeneratoren-Verbot |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Anderswo suchen 
Beat und dieses Kapitel
Beat hat Dieses Kapitel erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

evulpo
Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS)
GMLS als Lebensberater:in






Biblionetz-History