/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Discipline-Specific Language Learning in a Mainstream Computer Science Classroom

Using a Genre-Based Approach
Fatma Batur, Jan Strobl
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Proceedings of the 14th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2019, Glasgow, Scotland, UK, October 23-25, 2019

In recent decades it has become apparent that discipline-specific and educational language skills required for different school-subjects can only be taught within lessons of the very subject. The specific requirements of all the different subjects cannot be taken into account in general language-lessons. These findings led to adaptions in Germany's educational policy to consider specific language requirements in many curricula of different subjects. It also led to publications of many scientific papers as well as practical and methodical material addressing integrated language and subject teaching.

Particularly computer science (CS) has a special role compared to other sciences, because in CS students have to learn various languages: formal ones, such as modelling or programming languages, and they have to develop computing-related language-skills in writing, reading and speaking.

Even though there are first publications about discipline-specific language learning in CS education, there is still a lack of research concerning language-sensitive CS education and CS teacher qualification. Therefore, concepts and research approaches on this topic are developed by an interdisciplinary cooperation of the Computing Education Research Group and the project "German as second language in all subjects" at the University Duisburg-Essen. This paper presents first results of our current work and gives an exemplary insight into the development of teaching material for writing descriptions of UML class diagrams using a genre-based approach.

Von Fatma Batur, Jan Strobl im Konferenz-Band Proceedings of the 14th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2019, Glasgow, Scotland, UK, October 23-25, 2019 im Text Discipline-Specific Language Learning in a Mainstream Computer Science Classroom (2019)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Ira Diethelm , Juliana Goschler

Begriffe
KB IB clear
Fremdsprachesecond language , Informatikcomputer science , LehrerInteacher , Programmierenprogramming , Programmiersprachenprogramming languages , Sprachenlernenlanguage learning
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2014 WiPSCE 2014 (Carsten Schulte, Michael E. Caspersen, Judith Gal-Ezer) 1, 9, 20, 2, 3, 2, 3, 12, 2, 10, 8, 6 68 260 6 842
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2014 On human language and terminology used for teaching and learning CS/informatics (Ira Diethelm, Juliana Goschler) 1 4 0 0

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.