/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Social Software and Knowledge Building

Supporting Co-Evolution of Individual and Collective Knowledge
Zu finden in: Learning in the Disciplines (Seite 9), 2010 local 
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 13 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Ulrike CreßJohannes MoskaliukThis paper presents a framework model that defines learning and knowledge building as a co-evolution of cognitive and social systems. This model brings together Scardamalia and Bereiter’s theory of knowledge building and Nonaka’s knowledge creation theory. We demonstrate how learning and knowledge building may occur when people interact with each other, using shared digital artifacts such as tag clouds (that result from social-tagging activities) or wikis. For both technologies, we provide illustrating data from two pilot studies. As an example, we refer to the learning processes that take place while searching for information in tag clouds. In addition, we illustrate processes of knowledge building by referring to users working on a wiki. In conclusion, the differences and similarities between these technologies are assessed, regarding their potential for knowledge building.
Von Joachim Kimmerle, Ulrike Creß, Christoph Held, Johannes Moskaliuk im Konferenz-Band Learning in the Disciplines (2010) im Text Social Software and Knowledge Building

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Carl Bereiter, Ulrike Creß, Ward Cunningham, Alain Désilets, Joachim Kimmerle, Timothy D. Koschmann, Bo Leuf, Niklas Luhmann, Johannes Moskaliuk, Ikujiro Nonaka, Michele Notari, Sébastien Paquet, Michael Polanyi, Marlene Scardamalia, Gerry Stahl, Dan Suthers, Hirotaka Takeuchi, David Turner, Norman G. Vinson, Chien-min Wang

Begriffe
KB IB clear
social softwaresocial software, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1966 local  The Tacit Dimension (Michael Polanyi) 5, 10, 1, 5, 9, 2, 3, 4, 4, 3, 4, 847883396
1984 local  Soziale Systeme (Niklas Luhmann) 9, 13, 3, 3, 5, 3, 4, 1, 3, 4, 4, 9874093038
1995   Die Organisation des Wissens (Ikujiro Nonaka, Hirotaka Takeuchi) 8, 10, 1, 6, 10, 2, 6, 6, 5, 3, 3, 5705358584
1996 CSCL (Timothy D. Koschmann) 7, 1, 12, 2, 2, 9, 1, 4, 4, 3, 5, 71015571491
2001  local  The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 11, 2, 14, 2, 7, 8, 9, 4, 10, 7, 11, 1510654154516
2002 Education and Mind in the Knowledge Age (Carl Bereiter) 8, 1, 12, 1, 2, 13, 1, 4, 6, 3, 4, 716671033
2005   WikiSym 20053, 12, 1, 2, 8, 3, 3, 1, 7, 7, 4, 107062102125
2006 local  The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (R. Keith Sawyer) 6, 2, 9, 1, 1, 7, 3, 3, 6, 5, 3, 5807151176
2006 WikiSym 20069, 4, 11, 2, 6, 4, 3, 4, 6, 2, 3, 64912462206
2009 local  CSCL 20093, 8, 2, 23, 1, 11, 10, 4, 3, 3, 4, 6215561674
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1991 Higher levels of agency for children in knowledge building (Carl Bereiter, Marlene Scardamalia) 7000
1994 local web  Computer Support for Knowledge-Building Communities (Marlene Scardamalia, Carl Bereiter) 4, 13, 1, 5, 9, 1, 5, 7, 8, 2, 3, 952791811
2004 local web  Extending the Wiki Paradigm for Use in the Classroom (Chien-min Wang, David Turner) 6, 12, 4, 4, 8, 4, 2, 1, 5, 5, 4, 7121071194
2005 local  Are Wikis Usable? (Alain Désilets, Sébastien Paquet, Norman G. Vinson) 2, 8, 4, 11, 1, 5, 2, 4, 5, 4, 7, 911189899
2006 How to use a wiki in education (Michele Notari) 12200
2007 A theoretical framework of collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 3200
2008 Learning and Knowledge Building with Wikis (Johannes Moskaliuk, Joachim Kimmerle, Ulrike Creß) 3200
2008 local web  A systemic and cognitive view on collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 9, 2, 13, 2, 11, 11, 1, 4, 7, 4, 6, 715367935
2009 local  Learning and Knowledge Building with Social Software (Joachim Kimmerle, Johannes Moskaliuk, Ulrike Creß) 18, 3, 10, 2, 6, 9, 2, 4, 6, 1, 8, 5185568

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconVolltext dieses Dokuments

Social Software and Knowledge Building: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 118 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieses Konferenz-Paper einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.