/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

What Does DigitalWell-Being Mean for School Development?

A Theoretical Review with Perspectives on Digital Inequality
Philipp Michael Weber, Rudolf Kammerl, Mandy Schiefner-Rohs
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit Juli 2025. Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden. Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.

iconZusammenfassungen

Rudolf KammerlMandy Schiefner-RohsAs digital transformation progresses, schools are increasingly confronted with psychosocial challenges such as technostress, digital overload, and unequal participation in digital (learning) environments. This article investigates the conceptual relevance of digital wellbeing for school development, particularly in relation to social inequality. Despite growing attention, the term remains theoretically underdefined in educational research—a gap addressed through a theory-driven review. Drawing on a systematic search, 25 key studies were analyzed for their conceptual understanding and refinement of digital well-being, with a focus on educational relevance. Findings suggest that digital well-being constitutes a multidimensional state shaped by individual, media-related, and socio-structural factors. It emerges when individuals are able to successfully manage the demands of digital environments and is closely linked to digital inequality—particularly in terms of access, usage practices, and the resulting opportunities for participation and health promotion. Since the institutional role of schools has thus far received limited attention, this article shifts the focus toward schools as key arenas for negotiating digital norms and practices and calls for an equity-sensitive and health-conscious perspective on school development in the context of digitalization. In doing so, digital well-being is repositioned as a pedagogical cross-cutting issue that requires coordinated efforts across all levels of the education system, highlighting that equitable digital transformation in schools depends on a critical reflection of power asymmetries within society and educational institutions. The article concludes by advocating for the systematic integration of digital well-being into school development processes as a way to support inclusive digital participation and to foster a health-oriented digital school culture.
Von Philipp Michael Weber, Rudolf Kammerl, Mandy Schiefner-Rohs im Text What Does DigitalWell-Being Mean for School Development? (2025)

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Wilfried Bos , Birgit Eickelmann , Nadine Fröhlich , Julia Gerick , Frank Goldhammer , Thomas Hardwig , Stefan Klötzer , Frank Mußmann , Martin Riethmüller , Heike Schaumburg , Knut Schwippert , Martin Senkbeil , Jan Vahrenhold

Begriffe
KB IB clear
Bildungeducation (Bildung) , Digitalisierung , Gesellschaftsociety , Gesundheithealth , Lernenlearning , Schuleschool
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2019 local web  ICILS 2018 #Deutschland (Birgit Eickelmann, Wilfried Bos, Julia Gerick, Frank Goldhammer, Heike Schaumburg, Knut Schwippert, Martin Senkbeil, Jan Vahrenhold) 3, 11, 4, 8, 7, 4, 6, 8, 8, 6, 6, 14 143 179 14 605
2021 local web  Digitalisierung im Schulsystem 2021 (Frank Mußmann, Thomas Hardwig, Martin Riethmüller, Stefan Klötzer) 1, 5, 1, 1, 3, 4, 1, 3, 5, 1, 7, 12 8 12 12 256
2024 local web  ICILS 2023 #Deutschland (Birgit Eickelmann, Nadine Fröhlich, Wilfried Bos, Julia Gerick, Frank Goldhammer, Heike Schaumburg, Knut Schwippert, Martin Senkbeil, Jan Vahrenhold) 58, 23, 4, 15 1 16 15 100
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2017 Lehren und Lernen mit digitalen Medien (Birgit Eickelmann, Julia Gerick) 33 3 0 2

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Kinder, LehrerIn, Schweiz, Unterricht

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW What Does DigitalWell-Being Mean for School Development?: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 256 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel

Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.