What Does DigitalWell-Being Mean for School Development?A Theoretical Review with Perspectives on Digital Inequality
Publikationsdatum:
|
![]() |
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit Juli 2025.
Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden.
Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.
Zusammenfassungen

As digital transformation progresses, schools are increasingly confronted with psychosocial
challenges such as technostress, digital overload, and unequal participation in digital
(learning) environments. This article investigates the conceptual relevance of digital wellbeing
for school development, particularly in relation to social inequality. Despite growing
attention, the term remains theoretically underdefined in educational research—a gap
addressed through a theory-driven review. Drawing on a systematic search, 25 key studies
were analyzed for their conceptual understanding and refinement of digital well-being,
with a focus on educational relevance. Findings suggest that digital well-being constitutes
a multidimensional state shaped by individual, media-related, and socio-structural factors.
It emerges when individuals are able to successfully manage the demands of digital
environments and is closely linked to digital inequality—particularly in terms of access,
usage practices, and the resulting opportunities for participation and health promotion.
Since the institutional role of schools has thus far received limited attention, this article
shifts the focus toward schools as key arenas for negotiating digital norms and practices
and calls for an equity-sensitive and health-conscious perspective on school development in
the context of digitalization. In doing so, digital well-being is repositioned as a pedagogical
cross-cutting issue that requires coordinated efforts across all levels of the education system,
highlighting that equitable digital transformation in schools depends on a critical reflection
of power asymmetries within society and educational institutions. The article concludes by
advocating for the systematic integration of digital well-being into school development
processes as a way to support inclusive digital participation and to foster a health-oriented
digital school culture.
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Kinder, LehrerIn, Schweiz, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | What Does DigitalWell-Being Mean for School Development?: Artikel als Volltext ( : , 256 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.


Digitalisierung
Gesellschaft
Gesundheit
Lernen
Schule



, 256 kByte;
)
Biblionetz-History