/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Exploring societal factors affecting the experience and engagement of first year female computer science undergraduates

Jane Sinclair, Sara Kalvala
Publikationsdatum:
Zu finden in: Koli Calling 2015, 2015
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Despite many women playing an important role in the history of Computer Science (CS), such as Ada Lovelace and Grace Hopper, the proportion of female students completing computing degrees is steadily declining, particularly in the USA, UK, and several other Western countries. Many initiatives have attempted to address this gender imbalance, but the majority have proved to be ineffectual and difficult to sustain in the long term. One important step in the notorious shrinking participation pipeline for CS is the first year of a university degree. The transition from school to university can be a difficult time for many students and, for females in CS, issues of readjusting expectations and of developing their identity within a predominantly male cohort may present an additional challenge.

In this paper, we analyse data from the North American National Survey of Student Engagement (NSSE) and discuss gender-distinct perceptions of the discipline and factors relating to retention of students, particularly female students, within the context of a small UK survey of first-year students' expectations at the start of their studies. We suggest several areas emerging from the investigation which have implications for CS curricula and teaching practice.

Von Jane Sinclair, Sara Kalvala im Konferenz-Band Koli Calling 2015 im Text Exploring societal factors affecting the experience and engagement of first year female computer science undergraduates (2015)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Theresa Beaubouef , Allan Fisher , Wendy Hall , Päivi Kinnunen , Jane Margolis , Maija Marttila-Kontio , John Mason , Reena Pau , Erkki Pesonen , Anne-Kathrin Peters , Detlef Rick , Su White

Begriffe
KB IB clear
GenderGender , Informatikcomputer science
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2002  local web  Unlocking the Clubhouse (Jane Margolis, Allan Fisher) 5, 10, 5, 5, 3, 10, 7, 2, 8, 5, 7, 4 54 30 4 566
2007 ITiCSE 2007 (Janet Hughes, D. Ramanee Peiris, Paul T. Tymann) 3, 3, 6, 5, 1, 4, 11, 3, 9, 4, 4, 2 57 264 2 1070
2013 Koli Calling 2013 (Mikko-Jussi Laakso, Simon) 4, 2, 6, 11, 1, 1, 8, 2, 5, 6, 2, 1 10 91 1 419
2014 WiPSCE 2014 (Carsten Schulte, Michael E. Caspersen, Judith Gal-Ezer) 9, 20, 2, 3, 2, 3, 12, 2, 10, 8, 6, 4 69 265 4 846
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2005 local web  Why the High Attrition Rate for Computer Science Students (Theresa Beaubouef, John Mason) 7, 1, 8, 2, 2, 1, 6, 3, 2, 4, 2, 5 8 8 5 399
2007 Women in computing (Reena Pau, Wendy Hall, Su White) 13 2 0 0
2013 local web  Getting to know computer science freshmen (Päivi Kinnunen, Maija Marttila-Kontio, Erkki Pesonen) 4, 5, 7, 9, 2, 3, 4, 4, 2, 5, 1, 4 2 8 4 265
2014 Identity development in computing education (Anne-Kathrin Peters, Detlef Rick) 2 4 0 0

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.