Pitfalls and Barriers to Social Interaction
Diese Seite wurde seit 7 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
Soziale Interaktion ist eine Voraussetzung für CSCL . Damit aber soziale Interaktion stattfindet, sind 3 Hürden von CSCL zu überwinden.- CSCL-Pädagogik: Bisher fehlt eine Pädagogik für kollaboratives Lernen in verteilten Gruppen.
- CSCL-Kommunikationsmedium: Bisherige CSCL-Umgebungen schränken die Kommunikationsmöglichkeiten im Vergleich zu direkter Kommunikation stark ein (z.B. meist Beschränkung auf Text)
- CSCL-Umgebung: CSCL-Software selbst bieten nicht immer die benötigte Funktionalität und ihre Benutzerschnittstelle ist verbesserungswürdig.
Chapter 2 reports on the pitfalls and barriers imposed by the use of
telecommunication media, in particular text-based CMC. It firstly discusses the two pitfalls educators may fall into when using CSCL, namely taking social interaction for granted and restricting social interaction to cognitive processes. The pitfalls connect to
the three barriers organized as rings (see Figure 1.2). The chapter continues by describing the barriers in each ring. The first ring is concerned with the lack of CSCL pedagogy. The second is concerned with the social psychological effects and media
effects on messages when traditional (e.g., audio only and video conferencing) and new communication media (e.g. e-mail and computer conferencing) are involved in communication activities. Media richness and social presence theory pertain to that
media research. The third is concerned with the CSCL environment itself, that is, the lack of social functionality and issues about interaction design and usability.
Social interaction has been identified as a key element in group learning. This social
interaction is not only necessary for stimulating cognitive processes but also for socioemotional
processes to occur, which are underlying group forming and group
dynamics. The literature suggests that creating a sense of community, trust and
belonging, and social cohesiveness amongst learners play an important role in
facilitating learning behavior and in increasing learning performance. The problem is
that not all computer-supported collaborative learning environments used by
distributed learning groups appear to be able to enable social interaction and group
dynamics. The use of communication media embedded in these computer-supported
collaborative learning environments present a number of pitfalls and barriers that
potentially impede social interaction. This chapter describes the two pitfalls educators
have to avoid and the barriers that they have to be overcome to achieve this needed
social interaction. Without it, the effectiveness of group learning may decrease.
Dieses Kapitel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | R. Daft , R. Lengel | ||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | Blackboard
, BSCW
, Chat chat
, CommunityCommunity
, Computervermittelte Kommunikationcomputer mediated communication
, CSCLComputer-Supported Collaborative Learning
, distance learning / Fernunterricht distance learning
, E-Mail e-mail
, Face to Face Kommunikation (F2F)
, GroupwareGroupware
, Gruppendynamikgroup dynamics
, Interaktioninteraction
, Kommunikation communication
, Lernen learning
, media richness theorymedia richness theory
, Moodle
, NewsgroupsNewsgroups
, Nonverbale Kommunikation
, Pädagogik / Erziehungswissenschaft
, social presence theorysocial presence theory
, Usability Usability
, Vertrauen trust
, WebCT
| ||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieses Kapitel erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Gestik, Ilias, Learning Management System (LMS) / Lernplattform |
Tagcloud
Zitate aus diesem Kapitel
Putting six students in a room with a table,
chairs, whiteboard, coffee, and donuts does not make an effective team.
von Karel Kreijns in der Dissertation Sociable CSCL Environments (2004) im Text Pitfalls and Barriers to Social Interaction auf Seite 35
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Anderswo suchen 
Beat und dieses Kapitel
Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieses Kapitel ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

Chat
distance learning / Fernunterricht
E-Mail
Face to Face Kommunikation (F2F)
Kommunikation
Lernen
Moodle
Usability
Vertrauen
(
Biblionetz-History