media richness theory media richness theory
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Definitionen
Media richness theory (a.k.a. information richness
theory) proposes that task performance will be improved
when task needs are matched to a medium's ability to
convey information
Von Alan R. Dennis, Joseph S. Valacich im Text Rethinking Media Richness (1999) Bemerkungen
Die Media-Richness-Theorie [Daft und Lengel 1984, 1986] verbindet die Medienwahl mit der Aufgabe, die die beteiligten Akteure gemeinsam lösen wollen. Sie teilt Aufgaben danach ein,
wie unsicher sie sind und wie mehrdeutig. Unsichere Aufgaben könnte man optimal lösen, wenn alle benötigten Informationen vorhanden wären.
Von Gerhard Schwabe im Buch CSCW-Kompendium (2001) im Text Theorien zur Mediennutzung bei der Gruppenarbeit Dennis and Kinney (1998)
tested media richness theory in decision making tasks (an equivocal task) and found
that although media richness was varied across multiplicity of cues and across
immediacy of feedback, richer media did not improve decision quality, decision time,
consensus change, or communication satisfaction when matched with higher
equivocality, as was the case when lean media were matched with lower equivocality.
They conclude that “the results found no support for the central proposition of media
richness theory; matching media richness to task equivocality did not improve
performance” (p. 256).
Von Karel Kreijns in der Dissertation Sociable CSCL Environments (2004) im Text Pitfalls and Barriers to Social Interaction Verwandte Objeke
Verwandte Begriffe (co-word occurance) | media synchronicity theorymedia synchronicity theory(0.16) |
Häufig co-zitierte Personen
Statistisches Begriffsnetz
Zitationsgraph
7 Erwähnungen
- Partizipation und Interaktion im virtuellen Seminar
- Mediensynchronizität - Theorie und Anwendung bei Gruppenarbeit und Lernen (Gerhard Schwabe)
- Information Richness - A new approach to managerial behavior and organization (R. Daft, R. Lengel) (1984)
- Organizational information requirements, media richness and structural design (R. Daft, R. Lengel) (1986)
- Rethinking Media Richness - Towards a Theory of Media Synchronicity (Alan R. Dennis, Joseph S. Valacich) (1999)
- CSCW-Kompendium - Lehr- und Handbuch zur computerunterstützten Gruppenarbeit (Gerhard Schwabe, Norbert Streitz, Rainer Unland) (2001)
- Sociable CSCL Environments - Social Affordances, Sociability, and Social Presence (Karel Kreijns) (2004)
- CSCL-Kompendium - Lehr- und Handbuch zum computerunterstützen kooperativen Lernen (Jörg M. Haake, Gerhard Schwabe, Martin Wessner) (2004)