/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Navigating the Implementation of the Curriculum Digital Education in Austrian Secondary Schools: Challenges and Teacher Perspectives

Corinna Hörmann, Eva Schmidthaler, Barbara Sabitzer
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit mehr als 7 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Informatics in Schools. Beyond Bits and Bytes: Nurturing Informatics Intelligence in EducationFor a considerable period, there was only a single year of compulsory Computer Science (CS) education in Austria that was required as part of a student’s academic career. The mandatory curriculum “Digital Education” (Digitale Grundbildung) was launched in September 2018 for all students in lower secondary education, formally integrating 21st-century skills into upper grades. The school’s management could choose to offer “Digital Education” as a stand-alone course or to include it in other classes. The 2022/2023 academic year saw the addition of an altered curriculum, where the subject was added to the normal timetable. Nonetheless, schools continue to deal with the problem of who is teaching what and how due to a staffing shortfall and a lack of instructional materials. This paper reports on experiences with the 2022 curriculum by evaluating a survey that examines the implementation of the mandatory curriculum “Digital Education” in Austrian secondary schools and the challenges that teachers face in navigating this new landscape. Aiming to do so, the qualitative data were interpreted, summarized, and discussed, whereas the quantitative data were analyzed in former papers. Despite the obstacles that emerged, teachers recognized the importance of digital literacy skills for their students and expressed a desire for more support in implementing the curriculum. The findings of this study have implications for policymakers, school administrators, and teacher training programs as they work to ensure the successful integration of “Digital Education” in secondary schools.
Von Corinna Hörmann, Eva Schmidthaler, Barbara Sabitzer im Konferenz-Band Informatics in Schools. Beyond Bits and Bytes: Nurturing Informatics Intelligence in Education (2023) im Text Navigating the Implementation of the Curriculum Digital Education in Austrian Secondary Schools: Challenges and Teacher Perspectives

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Torsten Brinda , Niels Brüggen , Ira Diethelm , Beat Döbeli Honegger , Anusca Ferrari , Steffen Friedrich , Werner Hartmann , Thomas Knaus , Sven Kommer , Christine Kopf , Rainer Leschke , Petra Missomelius , Anton Reiter , Gerhard Scheidl , Heinz Strohmer , Friederike Tilemann , Lydia Tittler , Andreas Weich , Martin Weissenböck

Begriffe
KB IB clear
Curriculum / Lehrplancurriculum , Informatikcomputer science , LehrerInnen-Bildungteacher training , ÖsterreichAustria
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2003   Schulinformatik in Österreich (Anton Reiter, Gerhard Scheidl, Heinz Strohmer, Lydia Tittler, Martin Weissenböck) 13, 1, 5, 2, 7, 9, 2, 8, 9, 3, 1, 3 199532286
2010 local web  25 Jahre Schulinformatik2, 9, 2, 2, 1, 4, 6, 3, 7, 6, 2, 3 2233676
2010 local web  25 Jahre Schulinformatik (Gerhard Brandhofer, Gerald Futschek, Peter Micheuz, Anton Reiter, Karl Schoder) 3, 6, 3, 5, 6, 3, 8, 29, 3, 3, 1, 3 2334332068
2012 local web  Digital Competence in Practice (Anusca Ferrari) 5, 1, 3, 5, 3, 6, 3, 2, 6, 10, 1, 1 1461380
2019  local web  Informatik für alle (Arno Pasternak) 11, 2, 5, 2, 7, 4, 2, 11, 38, 6, 1, 2 765062695
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2010 local web  Informatikunterricht im Spannungsfeld zwischen Tastendruck und UML (Werner Hartmann, Steffen Friedrich) 8, 1, 4, 10, 5, 5, 5, 1, 10, 4, 1, 1 191430
2010 local web  ICT im Hosensack - Informatik im Kopf? (Beat Döbeli Honegger) 14, 1, 2, 2, 6, 4, 2, 9, 16, 5, 1, 3 57831715
2019 local web  Frankfurt-Dreieck zur Bildung in der digital vernetzten Welt (Torsten Brinda, Niels Brüggen, Ira Diethelm, Thomas Knaus, Sven Kommer, Christine Kopf, Petra Missomelius, Rainer Leschke, Friederike Tilemann, Andreas Weich) 2, 3, 4, 6, 3, 1, 12, 13, 3, 1, 1, 5 2895431

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieses Konferenz-Paper einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.