Experimental validation strategies for heterogeneous computer-based assessment items Publikationsdatum:
|
|
Diese Seite wurde seit 5 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
Computer-based assessments open up new possibilities to measure constructs in authentic settings. They
are especially promising to measure 21st century skills, as for instance information and communication
technologies (ICT) skills. Items tapping such constructs may be diverse regarding design principles and
content and thus form a heterogeneous item set. Existing validation approaches, as the construct representation
approach by Embretson (1983), however, require homogenous item sets in the sense that a
particular task characteristic can be applied to all items. To apply this validation rational also for heterogeneous
item sets, two experimental approaches are proposed based on the idea to create variants of
items by systematically manipulating task characteristics. The change-approach investigates whether the
manipulation affects construct-related demands and the eliminate-approach whether the test score
represents the targeted skill dimension. Both approaches were applied within an empirical study
(N ¼ 983) using heterogeneous items from an ICT skills test. The results show how changes of ICT-specific
task characteristics influenced item difficulty without changing the represented construct. Additionally,
eliminating the intended skill dimension led to easier items and changed the construct partly. Overall,
the suggested experimental approaches provide a useful validation tool for 21st century skills assessed
by heterogeneous items.
Von Lena Engelhardt, Frank Goldhammer, Johannes Naumann, Andreas Frey im Text Experimental validation strategies for heterogeneous computer-based assessment items (2017) Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Personen KB IB clear | John Ainley , Esther Care , Julian Fraillon , Tim Friedman , Eveline Gebhardt , Patrick Griffin , Barry McGaw , Wolfram Schulz | |||||||||||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | ICTICT | |||||||||||||||||||||||||||
Bücher |
|
Zitationsgraph
1 Erwähnungen
- ICILS 2018 #Deutschland - Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking (Birgit Eickelmann, Wilfried Bos, Julia Gerick, Frank Goldhammer, Heike Schaumburg, Knut Schwippert, Martin Senkbeil, Jan Vahrenhold) (2019)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
Experimental validation strategies for heterogeneous computer-based assessment items: Artikel als Volltext (: , 980 kByte; : 2021-03-21) |
Anderswo suchen
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.