Object Models of IT-Systems supporting Cognitive Models in Novice Courses of InformaticsZu finden in:
|
|
Zusammenfassungen
Designing a new mandatory subject of informatics for the 6th grade of the Bavarian Gymnasiums we decided to use a certain type of object modeling to bridge the gap between two nearly opposite objectives: to enable the students to use IT-Systems in a competent and autonomous way as well as to teach durable and transferable basic concepts. Although there exist some arguments against the benefit of mental models, we rely on these in order to support our novice students in applying and mastering IT-Systems. This opinion is supported by some recent results of the pedagogical psychology. We present a suitable modeling technique that will be used in the novice course of the new subject and some results of the first evaluations of the testing courses.
Von Peter Hubwieser an der Veranstaltung SEC III (2002) im Text Object Models of IT-Systems supporting Cognitive Models in Novice Courses of Informatics Designing a new mandatory subject of informatics for the 6th grade of the Bavarian Gymnasiums we decided to use a certain type of object modelling to bridge the gap between two almost opposite objectives. The first was to enable the students to use IT-systems in a competent and autonomous way — the second to teach durable and transferable basic concepts. While some criticisms have been levelled against the benefits of mental models, we rely on these mental models to support our novice students in applying and mastering IT-systems. Our views are supported by some recent results from pedagogical psychology. In this paper we present a suitable modelling technique that will be used in the novice course of the new subject and some results of the first evaluations of the preliminary pilot courses.
im Buch Informatics and the Digital Society (2003) im Text Object Models of IT-Systems supporting Cognitive Models in Novice Courses of Informatics Bemerkungen
Leider ist die ursprünglich im Biblionetz erfasste URL eines Volltextes seit mehr als sechs Monaten nicht mehr gültig (Fehlermeldung 404) und wurde deshalb gelöscht. Es ist mir nicht bekannt, ob das Dokument unter einer anderen Adresse noch frei auf dem Internet verfügbar ist.
Von Beats Bibliothekar, erfasst im Biblionetz am 29.07.2006Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Personen KB IB clear | Fernando Flores , Terry Winograd | ||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | Informatikcomputer science , Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education , Modellemodel , OOM (Object oriented modelling)Object oriented modelling | ||||||||||||||||||
Bücher |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Informatik-Didaktik, Informatikunterricht in der Schule |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
2 Erwähnungen
- Schulinformatik in Österreich, quo vadis? (Peter Micheuz) (2003)
- Muss es gleich ein Pflichtfach sein? (Peter Hubwieser)
- Unterrichtskonzepte für informatische Bildung - 11. Fachtagung Informatik und Schule der Gesellschaft für Informatik (GI) in Dresden (28.-30. September 2005) (Steffen Friedrich) (2005)
- Von der Funktion zum Objekt - Informatik für die Sekundarstufe I (Peter Hubwieser)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
Object models of IT-systems supporting cognitive structures in novice courses of Informatics: Artikel als Volltext @ Springer (: , 1516 kByte; : ) |
Externe Links
Object Models of IT-Systems supporting Cognitive Models in Novice Courses of Informatics: Folien als PDF (: , 919 kByte) |
Anderswo suchen
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Assistenzzeit an der ETH Zürich ins Biblionetz aufgenommen. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.