Convergent Evidence for the Validity of a Performance-Based ICT Skills Test
Lena Engelhardt, Johannes Naumann, Frank Goldhammer, Andreas Frey, S. Franziska C. Wenzel, Katja Hartig, Holger Horz
Erstpublikation in: European Journal of Psychological Assessment
Publikationsdatum:
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Zusammenfassungen
The goal of this study was to investigate sources of evidence of convergent validity supporting the construct interpretation of scores
on a simulation-based information and communication technology (ICT) skills test. The construct definition understands ICT skills as reliant on
ICT-specific knowledge as well as comprehension and problem-solving skills. On the basis of this, a validity argument comprising three claims
was formulated and tested. (1) In line with the classical nomothetic span approach, all three predictor variables explained task success
positively across all ICT skills items. As ICT tasks can vary in the extent to which they require construct-related knowledge and skills and in the
way related items are designed and implemented, the effects of construct-related predictor variables were expected to vary across items. (2) A
task-based analysis approach revealed that the item-level effects of the three predictor variables were in line with the targeted construct
interpretation for most items. (3) Finally, item characteristics could significantly explain the random effect of problem-solving skills, but not
comprehension skills. Taken together, the obtained results generally support the validity of the construct interpretation.
Von Lena Engelhardt, Johannes Naumann, Frank Goldhammer, Andreas Frey, S. Franziska C. Wenzel, Katja Hartig, Holger Horz im Text Convergent Evidence for the Validity of a Performance-Based ICT Skills Test (2019) Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Personen KB IB clear | Esther Care , Patrick Griffin , Richard E. Mayer , Barry McGaw | |||||||||||||||||||||||||||
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Zitationsgraph
1 Erwähnungen
- ICILS 2018 #Deutschland - Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking (Birgit Eickelmann, Wilfried Bos, Julia Gerick, Frank Goldhammer, Heike Schaumburg, Knut Schwippert, Martin Senkbeil, Jan Vahrenhold) (2019)
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Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.