Beats Biblionetz - Texte

/ en / Traditional / help

Understanding Media evolution

How Digitalization is to be considered
Georg Rückriem, Claudia Ang-Stein, Johannes Werner Erdmann
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 7 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Witnessing the global spreading of internet networks including web 2.0 services, and observing its assessment by present public opinion as well as scientific community, we notice a growing interest in sound argumentation and methodology towards a modelling of this process through activity theory in particular. More precisely, as for the general impact of New Media2 the scientific discourses of activity theorists seem to lack theoretical clarification even of concepts, which are most commonly in use. Our central question therefore is: Is it correct to call the ongoing spreading of New Media a revolution? And if so, what does that mean to us and what does it mean to learning and learning institutions in particular?
But instead of plunging directly into the immense and unmanageable discussion on “computer and learning” we at first try to understand what the term of New Media stands for. What are “media”? And what is new about them? Is there any difference between digitalization and all those technical devices based on it? Is technology and “medium” all the same? If not, what is a medium?
But if you start asking the New Media discussion for clearness of notions you will immediately meet the same vagueness concerning the term “revolution”, and come subsequently to the conclusion that any quest for understanding “media revolution” has to start with the definition of its basic concepts.
Therefore I’ll present our findings and arguments with some short theses based on four theoretical definitions concerning:
  1. What is a medium?
  2. What is a revolution?
  3. What is a medium revolution?
  4. What is and why do we need a transition theory?
Based on this theoretical framework I try to show its benefits for concrete empirical studies especially in the field of learning.
Von Georg Rückriem, Claudia Ang-Stein, Johannes Werner Erdmann im Text Understanding Media evolution (2011)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Cathy N. Davidson, Michael Giesecke, David Theo Goldberg, Peter Kruse, Konrad Lorenz, Marshall McLuhan, Ulrike Reinhard, Howard Rheingold, Frank Schirrmacher, Mark Weiser, Helmut Willke

Begriffe
KB IB clear
Autonomieautonomy, Computercomputer, Digitalisierung, Evolutionevolution, Hype CycleHype Cycle, Internetinternet, Kulturculture, Lernenlearning, Medienmedia, SerendipitySerendipity, Werkzeugetool
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1962Die Gutenberg-Galaxis (Marshall McLuhan) 6, 3, 10, 5, 4, 5, 8, 2, 4, 5, 2, 745173463
1966 local secure Understanding Media (Marshall McLuhan) 7, 6, 8, 9, 6, 10, 17, 9, 7, 12, 15, 1411430142528
1973Die Rückseite des Spiegels (Konrad Lorenz) 7000
1991Der Buchdruck in der frühen Neuzeit (Michael Giesecke) 8, 1, 9, 5, 3, 6, 9, 3, 4, 3, 4, 53055324
1992Sinnenwandel, Sprachwandel, Kulturwandel (Michael Giesecke) 2, 2, 5, 5, 1, 4, 7, 4, 3, 8, 7, 8478251
2001Systemisches Wissensmanagement (Helmut Willke) 6, 7, 8, 7, 5, 4, 6, 8, 7, 2, 7, 1023710993
2002  local secure Von den Mythen der Buchkultur zu den Visionen der Informationsgesellschaft (Michael Giesecke) 9, 6, 8, 10, 5, 13, 22, 11, 11, 9, 11, 136898131122
2002Smart Mobs (Howard Rheingold) 9, 5, 9, 5, 6, 13, 12, 4, 5, 3, 2, 5306452359
2009 local secure web DNAdigital Wenn Kapuzenpullis auf Anzugtraeger treffen (Willms Buhse, Ulrike Reinhard) 2, 6, 2, 3, 1, 2, 3, 2, 1, 1, 5, 1032910569
2009 local secure web The Future of Learning Institutions in a Digital Age (Cathy N. Davidson, David Theo Goldberg) 1, 2, 5, 1, 5, 1, 1, 7, 2, 2, 2, 4514201
2009 local secure Payback (Frank Schirrmacher) 5, 3, 9, 8, 5, 9, 15, 10, 6, 15, 18, 10344510462
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1991 local secure web The Computer for the 21st Century (Mark Weiser) 2, 1, 5, 5, 5, 5, 6, 2, 4, 3, 1, 531125768
2009 local secure web LIVESTREAM DNAdigital (Peter Kruse, Ulrike Reinhard) 5, 1, 3, 2, 1, 1, 2, 1, 1, 2, 2, 1222812465

iconDieser Text  erwähnt nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Schule

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Understanding Media evolution: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 103 kByte; WWW: Link OK 2019-10-11)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.