Research Paradigms and Perspectives on LearningJeroen J. G. van Merriënboer, Anique B. H. de Bruin
Zu finden in: Handbook of Research on Educational Communications and Technology (Seite 21 bis 29), 2014
|
|
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
What is the most important factor influencing human learning? Different instructional theories give very different answers to this question, because they take different perspectives on learning and thus focus on other desired learning outcomes, other methods affecting learning processes, and other conditions under which learning takes place. This chapter describes how eight prevailing research paradigms have influenced and still strongly influence theory development in the field of educational communications and technology. According to the perspective of Gestalt psychology, the most important factor influencing learning is insight and understanding; according to behaviorism and neo-behaviorism, it is reinforcement; according to developmental psychology, it is the learner´s stage of cognitive development; according to cultural-historical theory, it is interaction with the world; according to information processing theory, it is active and deep processing of new information; according to cognitive symbolic theory, it is what the learner already knows; according to cognitive resource models, it is the limited processing capacity of the human mind, and according to social constructivism, it is the social construction of meaning. It is argued that research is typically done within one particular paradigm, but that researchers should be conscious of the fact that paradigms heavily affect their research methods and findings. Moreover, researchers should be open to alternative theories and paradigms because new developments often take place at the interface between paradigms.
Von Jeroen J. G. van Merriënboer, Anique B. H. de Bruin im Buch Handbook of Research on Educational Communications and Technology (2014) im Text Research Paradigms and Perspectives on Learning Dieses Kapitel erwähnt ...
Dieses Kapitel erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Kognitivismus |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
2 Erwähnungen
- Ten steps to complex learning - A Systematic Approach to Four-Component Instructional Design (Jeroen van Merriënboer, Paul A. Kirschner) (2007)
- Digitales Lehren und Lernen (Jörg Zumbach) (2021)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
Research Paradigms and Perspectives on Learning: Artikel als Volltext bei Springerlink (: , 211 kByte; : 2020-11-28) |
Anderswo suchen
Beat und dieses Kapitel
Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.