/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Microlearning and (Micro)Didaktik

(on Microlearning)
Norm Friesen
Zu finden in: Micromedia & e-Learning 2.0: Gaining the Big Picture (Seite 41 bis 61), 2006    
Diese Seite wurde seit 10 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

In research associated with curriculum and cognition, questions of content and context have been both important and problematic. Cognitivism has traditionally seen cognition, content and context as separate; and recent attempts to overcome this separation (e.g., situated cognition) have been criticized for being insufficient (e.g., Lave, 1988). Curriculum designs in North America have conventionally sought to be “teacher-proof” (Westbury, 1998) especially through integration with standardized testing, and have attempted to restrict instructional and contextual adaptation. Although more recent developments in cognitive science and curriculum development (e.g., design-based research, learning objects) attempt to address these issues in various ways, the ongoing proliferation of forms and opportunities for learning (e.g., mobile learning, micro-learning) invite a more radical re-thinking. This paper explores the possibilities for such a re-thinking presented by Didaktik, an area of research familiar in the Germanspeaking world, but little known beyond it. The paper begins by presenting a historical overview of the term “didactic’ from both English and German-language perspectives. It then explores through comparisons and examples, how connections between content, context and learning made in this research tradition point to the possibility of a “microdidaktik.” This is a didactic approach in which the intertwining of practice, content and context are understood and fostered between learner, teacher and content, on a “micro” level, and in terms of the relationships of what is known as the “didaktik triangle.”
Von Norm Friesen im Konferenz-Band Micromedia & e-Learning 2.0: Gaining the Big Picture (2006) im Text Microlearning and (Micro)Didaktik

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt...


Personen
KB IB clear
Hans-Georg Gadamer, Wolfgang Klafki, Jean Lave, Norbert Meder, Hilbert Meyer, Etienne Wenger

Begriffe
KB IB clear
Didaktikdidactics, Pädagogik / Erziehungswissenschaft
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1960Wahrheit und Methode (Hans-Georg Gadamer) 20300
1985   Neue Studien zur Bildungstheorie und Didaktik (Wolfgang Klafki) 5, 1, 2, 1, 3, 3, 4, 2, 4, 4, 4, 867148724
1987  Unterrichtsmethoden I (Hilbert Meyer) 8, 20, 9, 12, 21, 18, 20, 12, 17, 11, 15, 203299209525
1991Situated Learning (Jean Lave, Etienne Wenger) 2, 5, 3, 3, 2, 6, 4, 1, 6, 2, 4, 613126913
2000Globalisierung und Wissensorganisation Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (H. P. Ohly, Gerhard Rahmstorf, Alexander Sigel) 2, 2, 3, 3, 2, 1, 3, 3, 2, 1, 5, 681361090
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2000    Didaktische Ontologien (Norbert Meder) 5, 2, 3, 3, 1, 5, 3, 1, 2, 1, 6, 671261198

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconVolltext dieses Dokuments

LokalMicrolearning and (Micro)Didaktik: Artikel als Volltext

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Konferenz-Paper 13
Verweise von diesem Konferenz-Paper 15
Webzugriffe auf dieses Konferenz-Paper 
20072008200920102011201220132014201520162017