Technology and Children´s LiteratureCecilia Axell
Zu finden in: Handbook of Technology Education (Seite 895 bis 911), 2017
|
|
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 20.12.2017
The technology that mediates our lives today is complex. If we are to understand our modern technological world, technology education needs to place more emphasis on discussions and reflections about technology. A starting point for this chapter is that children´s literature can be understood as a mediator of views and values about technology, which makes it an interesting subject matter for technology education. Children´s fiction places technology in a context and could therefore serve as a pedagogical tool for broadening and expanding technology education. This chapter is an exploration of different views of technology found within a selection of children´s books: an anti-consumeristic view of technology, technology as a servant to humans, a nostalgic view of technology, and technology as a vehicle for adventure. The books are all examples of stories which depict technology itself but also issues and problems relevant to the field of technology education. In general, the books present technology in a diverse way, and the messages in the stories reveal its multifaceted nature. This chapter concludes that fictional stories can make it possible to problematize the nature of technology in ways that textbooks seldom can. Children´s fiction could therefore serve as a platform for open-ended enquiries and dialogues about the nature of technology and the effects of technology on individuals, society, and nature in the past and the present.
Von Cecilia Axell im Buch Handbook of Technology Education (2017) im Text Technology and Children´s Literature Dieses Kapitel erwähnt ...
Personen KB IB clear | Melvin Kranzberg , Donald A. Norman | ||||||||||||||||||
Aussagen KB IB clear | Kranzberg’s First Law: Technology is neither good nor bad; nor is it neutral. | ||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | Buchbook , Kinderchildren , Schulbuch / Lehrmittelschoolbook , Schuleschool | ||||||||||||||||||
Bücher |
| ||||||||||||||||||
Texte |
|
Dieses Kapitel erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Bildung, Eltern, LehrerIn, Lehrmittelverlag, Lernen, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
Technology and Children´s Literature: Artikel als Volltext bei Springerlink (: , 206 kByte; : ) |
Anderswo suchen
Beat und dieses Kapitel
Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.