A First Glimpse at the WholeChristopher Alexander’s Fifteen Fundamental Properties of Living Centers and Their Implication for Education
Erstpublikation in: EuroPLoP 2010
Publikationsdatum:
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Zusammenfassungen
We are currently experiencing an interesting discussion raised on how to transfer design
patterns from architecture and software engineering to education. Computer scientists and
pedagogues try to define patterns and pattern languages suitable for educational needs.
The main goal of their work is to enhance quality and to foster best practices of teaching.
However, in most cases, within their pattern development these writers only refer to
Christopher Alexander’s early works [1, 2] which are an intentionally vague attempt to
suggest the Quality Without a Name (QWAN), and, doing so, they do not consider the
later ones [3, 4, 5, 6], Alexander’s more refined attempt to not only name the QWAN but
to describe its taxonomy. In our perception, talking about a pedagogical pattern language
requires definitely thinking about and describing its taxonomy, in other words, we have to
think about a “grammar”, a set of logical and structural rules that govern the composition
of meta patterns, patterns and subpatterns like sentences, phrases, and words in any
given natural language. Analyzing an exemplary educational scenario this contribution will
demonstrate the applicability of Alexander’s fifteen properties of living centers in education
and intends to open discussion and reflection about the important role of an educational
taxonomy for classifying existing pedagogical patterns.
Von Reinhard Bauer, Peter Baumgartner im Text A First Glimpse at the Whole (2010) Bemerkungen
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Von Beats Bibliothekar, erfasst im Biblionetz am 29.07.2006Dieser Text erwähnt ...
Personen KB IB clear | Christopher Alexander , Sara Ishikawa , Murray Silverstein | |||||||||||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | Architekturarchitecture , patternpattern , Software EngineeringSoftware Engineering | |||||||||||||||||||||||||||
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Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
2 Erwähnungen
- Digitale Medien für Lehre und Forschung - (Tagungsband der GMW-Jahrestagung 2010) (Schewa Mandel, Manuel Rutishauser, Eva Seiler Schiedt) (2010)
- Von didaktischen Erfahrungen lernen - aber wie? - Zur Systematik von Gestaltungsebenen bei Blended-Learning-Szenarien (Peter Baumgartner)
- Mobile learning: Crossing boundaries in convergent environments - 21-22 March 2011, Bremen, Germany (Klaus Rummler, Judith Seipold, Eileen Lübcke, Norbert Pachler, Graham Attwell) (2011)
- It’s not a netbook - it’s a lifestyle! (Erich Herber, Stephan Waba) (2011)
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Beat und dieser Text
Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.