/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

A framework for integrated learning scripts

Deliverable 23.4.1
Publikationsdatum:
Diese Seite wurde seit 6 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Pierre DillenbourgPatrick JermannArmin WeinbergerFrank FischerIn this paper we outline the instructional approach of scripting CSCL. Scripts are didactic scenarios that structure collaborative learning activities in a number of phases. The scripts may define for each phase what task the students have to perform, the composition of the group, the way the task is distributed, the mode of interaction, and the timing of the phase. CSCL scripts can be further differentiated with regard to the design dimensions granularity, degree of coercion, locus of control, and degree of generality. Finally, scripts may structure different planes of a collaborative learning environment, such as the individual plane, the plane of small groups, or the plane of classes, schools etc. Against the background of these multiple dimensions, all kinds of CSCL scripts can be classified. Different major classes of scripts could be identified. These are, for instance, the Jigsaw class, providing learners with complementary information, the conflict class that aims to trigger socio-cognitive conflict in CSCL groups, and the reciprocal class that provides learners with roles to regulate the learning partners, which they are supposed to switch after a specified time. Future work focuses on the translation of different script components in a modelling language in order to systematize research on different script components, making scripts transferable from one CSCL environment to another, and to better understand what kind of collaborative learning activities work for what kind of tasks.
Von Pierre Dillenbourg, Patrick Jermann, Armin Weinberger, Karsten Stegmann, Frank Fischer im Text A framework for integrated learning scripts (2004)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
R. Abelson , Donald F. Dansereau , Pierre Dillenbourg , Patrick Jermann , A. M. O'Donnell , Daniel L. Schwartz , R. C. Shank , P. Traum

Begriffe
KB IB clear
ArgueGraph , collaboration scriptcollaboration script , CommunityCommunity , conflict classconflict class , CSCLComputer-Supported Collaborative Learning , Designdesign , E-LearningE-Learning , jigsaw classjigsaw class , Jigsaw methodJigsaw method , Lernenlearning , reciprocal classreciprocal class
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1977 Scripts, Plans, Goals, and Understanding (R. C. Shank, R. Abelson) 2, 3, 5, 5, 2, 6, 6, 1, 1, 2, 2, 5 14 0 5 344
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
The complementarity of a whiteboard and a chat in building a shared solution (Pierre Dillenbourg, P. Traum) 2 0 0 0
1992 Scripted Cooperation in Student Dyads (A. M. O'Donnell, Donald F. Dansereau) 1, 2, 6, 4, 7, 6, 5, 3, 1, 4, 2, 2 22 2 2 841
1995 local web  The Emergence of Abstract Representations in Dyad Problem Solving (Daniel L. Schwartz) 5, 3, 9, 3, 5, 5, 4, 2, 1, 5, 2, 2 9 7 2 490
1999 Dialectics for collective activities Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Pierre Dillenbourg, Patrick Jermann) 2, 2, 6, 4, 3, 6, 6, 2, 1, 4, 2, 3 4 0 3 367
2004 local web  Examples of CSCL scripts using of mobile tools (Karsten Stegmann) 2, 6, 5, 2, 9, 6, 3, 2, 1, 4, 4, 3 1 17 3 948

iconDieser Text erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
ConceptGridScript, UniversantéScript

iconTagcloud

iconEinträge in Beats Blog

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW A framework for integrated learning scripts: Artikel als Volltext (lokal: doc, 141 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2008-10-28)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren. Beat hat Dieser Text auch schon in Blogpostings erwähnt.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.