/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Framework on multiple goal dimensions for computer-supported scripts

D29.2.1 (Final)
Lars Kobbe
Publikationsdatum:
Diese Seite wurde seit 6 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Lars KobbeCollaboration scripts aim to facilitate effective interaction patterns for collaborative learning that do not occur spontaneously. So far, diverse non-generic scripts have been conceptualized and investigated in CSCL environments. The specification of collaboration scripts aims to provide a common terminolgy for describing scripts and to abstract the core design principles of scripts to better understand effects and mechanisms of collaboration scripts and to apply and re-apply collaboration scripts in different learning environments. Beginning with a review of the original conception of scripts for collaborative learning and its evolution in context of CSCL, we present recent approaches towards a specification of scripts by Dillenbourg (2002), Dillenbourg and Jermann (in press) and Kollar, Fischer and Hesse (in press). The framework that we propose here can be regarded as an expanded and revised consolidation of these efforts. We then discuss the kind of activities that the instructional approach of scripting collaboration aims to foster. Our paper subsequently presents the components and mechanisms that constitute a script and illustrates them with example scripts. We finally give an outlook on the future task of formalizing scripts and conclude with a brief evaluation of the framework.
Von Lars Kobbe im Text Framework on multiple goal dimensions for computer-supported scripts (2005)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
R. Abelson , Donald F. Dansereau , Pierre Dillenbourg , Alison King , Paul A. Kirschner , A. M. O'Donnell , R. C. Shank

Begriffe
KB IB clear
ArgueGraph , CaseScript , collaboration scriptcollaboration script , ConceptGridScript , conflict classconflict class , CSCLComputer-Supported Collaborative Learning , jigsaw classjigsaw class , Lernenlearning , MurderScript , reciprocal classreciprocal class , SecureScript , SocialScript , UniversantéScript
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1977 Scripts, Plans, Goals, and Understanding (R. C. Shank, R. Abelson) 2, 3, 5, 5, 2, 6, 6, 1, 1, 2, 2, 5 14 0 5 344
2002 Three worlds of CSCL (Paul A. Kirschner) 1, 2, 8, 3, 4, 7, 9, 1, 1, 6, 4, 7 60 40 7 1816
2007 local  Scripting Computer-Supported Collaborative Learning (Frank Fischer, Ingo Kollar, Heinz Mandl, Jörg M. Haake) 1, 4, 6, 3, 3, 6, 14, 1, 4, 7, 6, 8 23 96 8 1804
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1992 Scripted Cooperation in Student Dyads (A. M. O'Donnell, Donald F. Dansereau) 1, 2, 6, 4, 7, 6, 5, 3, 1, 4, 2, 2 22 2 2 841
1999 Structuring dyadic interaction through scripted cooperation (A. M. O'Donnell) 3 1 0 0
2002 local web  Over-scripting CSCL (Pierre Dillenbourg) 2, 11, 4, 6, 7, 18, 3, 5, 7, 12, 6, 9 45 33 9 2671
2002 local  Can we support CSCL? (Paul A. Kirschner) 4, 7, 2, 7, 3, 2, 6, 9, 1, 5, 2, 1 15 8 1 955
2004 local web  Framework for integrated learning (Pierre Dillenbourg) 3 9 0 0
2007 local  Scripting collaborative learning processes (Alison King) 1, 3, 4, 2, 5, 9, 2, 1, 1, 5, 2, 1 5 13 1 723

iconTagcloud

iconZitate aus diesem Text

Lars KobbeNevertheless, we believe that a semi-formal script description is more than just a transitional step in the formalization process and has a value of its own: Many researchers and practitioners (even in the field of technology enhanced learning) may not find themselves at ease with reading formal, computational languages, let alone applying this formalism to write down scripts they have designed themselves. Thus, the semi-formal description may serve as an intermediate representation that bridges the gap between very different affordances.
von Lars Kobbe im Text Framework on multiple goal dimensions for computer-supported scripts (2005)

iconEinträge in Beats Blog

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Framework on multiple goal dimensions for computer-supported scripts: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 106 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2020-11-28 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2016-01-11)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren. Beat hat Dieser Text auch schon in Blogpostings erwähnt.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.