Designing social infrastructureThe challenge of building computer-supported learning communities
Katherine Bielaczyc
Zu finden in: Euro-CSCL, 2001
|
|
Diese Seite wurde seit 6 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
Why does the implementation of a CSCL tool result in desired effects in some classroom contexts and not others? Even when optimally designed, the CSCL tool is only a necessary component, not sufficient. The central challenge lies in creating the appropriate social infrastructure around the tool. Social infrastructure refers to the supporting social structures enabling the desired interaction between collaborators using the CSCL tool. In this paper we introduce and apply a framework for examining social infrastructure and its implications for CSCL tools. We extend our earlier theoretical work on learning communities (Bielaczyc & Collins, 1999; Collins & Bielaczyc, 1997) to examine the use of CSCL tools in building computer-supported learning communities. We focus specifically on a year-long study involving the use of KnowledgeForum by a 6th-7th Grade Team of teachers and students in a U.S. middle school. Over the course of the year, the teachers varied the ways that they used KnowledgeForum in the classroom, resulting in changes in the social infrastructure over time. We describe three specific patterns of use for KnowledgeForum, compare and contrast various features of the resultant social infrastructure, and discuss the implications for supporting learning communities.
Von Katherine Bielaczyc im Konferenz-Band Euro-CSCL (2001) im Text Designing social infrastructure Bemerkungen
Leider ist die ursprünglich im Biblionetz erfasste URL eines Volltextes seit mehr als sechs Monaten nicht mehr gültig (Fehlermeldung 404) und wurde deshalb gelöscht. Es ist mir nicht bekannt, ob das Dokument unter einer anderen Adresse noch frei auf dem Internet verfügbar ist.
Von Beats Bibliothekar, erfasst im Biblionetz am 29.07.2006Dieses Konferenz-Paper erwähnt ...
Personen KB IB clear | Carl Bereiter , Marlene Scardamalia | |||||||||||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | CSCLComputer-Supported Collaborative Learning , Lernenlearning , Schuleschool | |||||||||||||||||||||||||||
Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||
Texte |
|
Dieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Bildung, Kinder, LehrerIn, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
1 Erwähnungen
- Productive failure (Manu Kapur) (2008)
Volltext dieses Dokuments
Anderswo suchen
Beat und dieses Konferenz-Paper
Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieses Konferenz-Paper ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.