/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Computational Thinking as an Interdisciplinary Approach to Computer Science School Curricula

A German Perspective
Jan Delcker, Dirk Ifenthaler
Zu finden in: Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking (Seite 49 bis 62), 2017    
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit Juli 2017. Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden. Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.

iconZusammenfassungen

The German school system is very complex and inconsistent, due to the policy of states being responsible for the state curricula. One of the most heterogeneous fields is the teaching of computer science (CS). Although the topic is becoming more and more important for students growing up in a digital media society, stakeholders are not able to find common ground on the matter of whether and how computer science should be taught at German schools. With the beginning of the 2016-2017 school year, the State of Baden-Württemberg is planning to introduce a new state curriculum. In this curriculum, named Educational Plan 16, computer science is integrated into the higher secondary track schools as an interdisciplinary task. This chapter introduces computational thinking as a thinking method that (1) enables stakeholders in Germany to integrate computer science into their classes and (2) close the gap between different classes to support an interdisciplinary approach to computer science teaching. Reaching these targets involves meeting specific personal, institutional, and systemic conditions and overcoming existing limitations. This chapter also describes the possibility of strengthening an approach to an international computer science education by developing and distributing computational thinking projects across national borders.

Von Jan Delcker, Dirk Ifenthaler im Buch Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking (2017) im Text Computational Thinking as an Interdisciplinary Approach to Computer Science School Curricula

iconDieses Kapitel erwähnt...


Personen
KB IB clear
Peggy A. Ertmer, Jeannette M. Wing

Begriffe
KB IB clear
computational thinkingcomputational thinking, Deutschlandgermany, Föderalismus, Informatikcomputer science, Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2005    Teacher pedagogical beliefs (Peggy A. Ertmer) 1, 2, 2, 1, 1, 2, 2, 3, 1, 3, 2, 1018610181
2006    Computational Thinking (Jeannette M. Wing) 4, 5, 3, 3, 2, 5, 4, 1, 6, 3, 3, 853218389

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Kapitel 1
Verweise von diesem Kapitel 10
2017