/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

From Digital Competence to Informatics Education

Structuring a Wide Field
Zu finden in: Digitale Schule Österreich, 2013    
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 4 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Peter MicheuzCurrently, in Austria there is a major reform of the final exam (Matura) on the way and will be implemented in 2015. All subjects, Informatics included, will be affected in different forms. The underlying philosophy of this reform is a strong competence orientation, thinking educational processes in terms of students’ outcomes which are based on clear expectations and standardized objectives. There are central regulations in the main subject areas languages and mathematics, whereas in other disciplines, including Informatics, recommendations and guidelines have been developed, consisting of competence models, objectives in form of descriptors and prototypical tasks. Based on a preceding Austrian competence model for digital competence and basic Informatics education at lower secondary level, this paper discusses the current state of a similar coherent and comprehensive framework for Informatics education for upper secondary level. It will be shown that this framework provides a broad and consistent picture of school Informatics for general education, and specifically, supports teachers of Informatics with recommendations for competenceoriented tasks corresponding to the framework. Finally, one sample task will be presented in order to illustrate how abstract objectives can be associated to competencies.
Von Peter Micheuz im Konferenz-Band Digitale Schule Österreich (2013) im Text From Digital Competence to Informatics Education

iconDieses Kapitel erwähnt...


Personen
KB IB clear
B. S. Bloom, Peter Micheuz, Franz. E. Weinert

Begriffe
KB IB clear
Informatikcomputer science, Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education, Kompetenzcompetence, ÖsterreichAustria
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1956  Taxonomy of educational objectives (B. S. Bloom) 2, 4, 2, 3, 4, 3, 2, 3, 1, 5, 6, 128420122511
2001Leistungsmessungen in Schulen (Franz. E. Weinert) 3, 2, 3, 5, 3, 5, 2, 4, 4, 6, 2, 44234520
2011   Informatics in Schools (Ivan Kalas, Roland Mittermeir) 6, 3, 4, 3, 3, 4, 5, 3, 5, 4, 26, 20127620350
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2001Vergleichende Leistungsmessung in Schulen (Franz. E. Weinert) 21100
2011A Competence-Oriented Approach to Basic Informatics Education in Austria (Peter Micheuz) 1100

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW From Digital Competence to Informatics Education: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 382 kByte; WWW: Link OK 2017-06-28)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Kapitel 1
Verweise von diesem Kapitel 13
Webzugriffe auf dieses Kapitel 522642322311111151121121132112
20132014201520162017