/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Perspectives on Patterns

Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 13 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Christian KohlsJoachim WedekindPatterns are systematic approaches to documenting and classifying recurrent problems and their solutions. Patterns are usually based on empirical observations of good practices. This chapter provides a brief introduction to the core concepts of patterns, and distinguishes between patterns in the real world, patterns in the heads of designers, and pattern descriptions. It starts with basic definitions and explains the relationship between context, problems, forces, and solutions. Key concepts such as connecting patterns into pattern languages, finding whole forms, and sharing best practices among peers are elaborated. To distinguish between patterns in the world, in the heads of designers and in documentations it introduces a vocabulary that may clarify the different meanings of the term “pattern” in the context of design. A discussion of how patterns are recognized and induced by practitioners resolves why there are patterns at different levels of granularity and abstraction. Schema theory provides a theoretical framework to understand how successful strategies of problem solving are stored in the mind of an expert. To share this knowledge, patterns can be described in various ways using different pattern formats or templates. While there are many benefits of the pattern approach, both the pattern author and the pattern user face some challenges. Therefore some of the major benefits and challenges are discussed at the end of the chapter.
Von Christian Kohls, Joachim Wedekind im Buch Investigations of E-Learning Patterns (2011) im Text Perspectives on Patterns

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Christopher Alexander , Nicolas Apostolopoulos , Jan Borchers , Jim Doble , Erich Gamma , Richard Helm , Sara Ishikawa , Ralph Johnson , Christian Kohls , Gerard Meszaros , Yishay Mor , Andreas Schwill , Murray Silverstein , John Vlissides , Joachim Wedekind , Niall Winters

Begriffe
KB IB clear
patternpattern
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1977 A Pattern Language (Christopher Alexander, Sara Ishikawa, Murray Silverstein) 9, 2, 3, 8, 7, 5, 4, 8, 3, 3, 7, 3 31431548
1979 local  The Timeless Way of Building (Christopher Alexander) 1, 6, 6, 4, 2, 6, 4, 4, 1, 1, 7, 2 2142907
1995  local  Design Patterns (Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides) 1, 4, 1, 5, 9, 4, 9, 5, 3, 1, 9, 2 461324417
2001 A Pattern Approach to Interaction Design (Jan Borchers) 8, 1, 4, 5, 3, 4, 7, 13, 5, 1, 9, 3 41532947
2008 local web  Offener Bildungsraum Hochschule (Sabine Zauchner, Peter Baumgartner, Edith Blaschitz, Andreas Weissenbäck) 14, 14, 13, 7, 13, 16, 1, 4, 3, 4, 1, 3, 4 3517631976
2009  local web  E-Learning 2009 (Nicolas Apostolopoulos, Harriet Hoffmann, Veronika Mansmann, Andreas Schwill) 3, 8, 3, 6, 10, 19, 4, 1, 4, 4, 19, 5 4023554737
2009 local web  Lernen im Digitalen Zeitalter (Andreas Schwill, Nicolas Apostolopoulos) 4, 4, 5, 5, 1, 11, 12, 6, 2, 4, 10, 6 199362188
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2003 local  A Pattern Language for Pattern Writing (Gerard Meszaros, Jim Doble) 2, 1, 5, 4, 3, 7, 7, 4, 1, 1, 2, 2 352508
2007 local web  Design approaches in technology enhanced learning (Yishay Mor, Niall Winters) 1, 2, 1, 2, 4, 4, 7, 8, 6, 1, 1, 3 1123565
2008 Die Dokumentation erfolgreicher E-Learning-Lehr-/Lernarrangements mit didaktischen Patterns (Christian Kohls, Joachim Wedekind) 6, 6, 2, 1, 4, 5, 1, 6, 2, 2, 7, 3 1243699
2009 local  E-Learning Patterns (Christian Kohls) 5, 3, 1, 2, 3, 5, 6, 3, 2, 1, 8, 3 5113588

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZeitleiste

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Perspectives on Patterns: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 411 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser Text einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.