What Is Programming?... and what is programming in the age of artificial intelligence?
Sebastian Nicolajsen, Claus Brabrand
Erstpublikation in: CACM 6/2025
Publikationsdatum:
|
![]() |
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit Juli 2025.
Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden.
Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.
Zusammenfassungen
Two years ago, when visiting research colleagues in Uppsala, Sweden, we were asked a deceptively simple question: “What does it mean to program?” For context, one of us had just completed academic education and training in computer science and was already deeply involved in actually teaching introductory programming (CS1). Arguably, he was (and still is) capable of programming. The other completed his Ph.D. degree in 2003 and has been teaching programming (in various forms) ever since. Yet, the question took us by surprise; after all: “What is programming?” To the reader, it may appear a ridiculous question to ask for two reasons. You may find yourself having a very clear and succinct definition and conceptualization of (the idea of) programming. Or, you may question what value it brings to discuss such a trivial question.
However, we believe the answers to this question may shed light on the future of programming in the age of generative artificial intelligence (AI). We approach an answer to the question by an exploration of the history of computing as well as opinions among contemporary introductory programming educators.
Von Sebastian Nicolajsen, Claus Brabrand im Text What Is Programming? (2025) However, we believe the answers to this question may shed light on the future of programming in the age of generative artificial intelligence (AI). We approach an answer to the question by an exploration of the history of computing as well as opinions among contemporary introductory programming educators.
Dieses Kapitel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Matt Davidson , Stefania Druga , Amy J. Ko , Dastyni Loksa , Alannah Oleson , Yim Register , Anthony Robins , Janet Rountree , Nathan Rountree , Neil Ryan , Mina Tari , Benjamin Xie | |||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | Computer computer
, Informatikcomputer science
, Künstliche Intelligenz (KI / AI) artificial intelligence
, Programmieren programming
, Programmiersprachenprogramming languages
, Zukunft future
| |||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieses Kapitel erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | blockbasierte Programmierumgebungen, Informatik-Didaktik, Informatik-Unterricht (Fachinformatik) |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | What Is Programming?: Artikel als Volltext ( : , 1487 kByte; : ) |
![]() | What Is Programming?: Artikel als Volltext ( : , 1487 kByte; : ) |
![]() | What Is Programming?: Artikel als Volltext ( : , 1487 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieses Kapitel
Beat hat Dieses Kapitel erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieses Kapitel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.


Computer
Künstliche Intelligenz (KI / AI)
Programmieren
Zukunft


, 1487 kByte;
)
Biblionetz-History