/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Teachers trust educational science - Especially if it confirms their beliefs

Kirstin Schmidt, Tom Rosman, Colin Cramer, Kris-Stephen Besa, Samuel Merk
Erstpublikation in: Front. Educ., 08 December 2022
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Teachers around the world are increasingly required by policy guidelines to inform their teaching practices with scientific evidence. However, due to the division of cognitive labor, teachers often cannot evaluate the veracity of such evidence first-hand, since they lack specific methodological skills, such as the ability to evaluate study designs. For this reason, second-hand evaluations come into play, during which individuals assess the credibility and trustworthiness of the person or other entity who conveys the evidence instead of evaluating the information itself. In doing so, teachers’ belief systems (e.g., beliefs about the trustworthiness of di􀀀erent sources, about science in general, or about specific educational topics) can play a pivotal role. But judging evidence based on beliefs may also lead to distortions which, in turn, can result in barriers for evidence-informed school practice. One popular example is the so-called confirmation bias, that is, preferring belief-consistent and avoiding or questioning belief-inconsistent information. Therefore, we experimentally investigated (1) whether teachers trust knowledge claimsmade by other teachers and scientific studies di􀀀erently, (2) whether there is an interplay between teachers’ trust in these specific knowledge claims, their trust in educational science, and their global trust in science, and (3) whether their prior topic-specific beliefs influence trust ratings in the sense of a confirmation bias. In an incomplete rotated design with three preregistered hypotheses, N = 414 randomly and representative sampled in-service teachers from Germany indicated greater trust in scientific evidence (information provided by a scientific journal) compared to anecdotal evidence (information provided by another teacher on a teacher blog). In addition, we found a positive relationship between trust in educational science and trust in specific knowledge claims from educational science. Finally, participants also showed a substantial confirmation bias, as they trusted educational science claimsmore when these matched (rather than contradicted) their prior beliefs. Based on these results, the interplay of trust, first-hand evaluation, and evidence-informed school practice is discussed.
Von Kirstin Schmidt, Tom Rosman, Colin Cramer, Kris-Stephen Besa, Samuel Merk im Text Teachers trust educational science - Especially if it confirms their beliefs (2022)

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Kultusministerkonferenz , Wolfgang Schulz

Begriffe
KB IB clear
confirmation bias , Deutschlandgermany , Hypothesehypothesis , LehrerInteacher , Vertrauentrust , Wissenschaftscience
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1980 Unterrichtsplanung (Wolfgang Schulz) 17000
2005 Zeitschrift für Pädagogik 2/051, 4, 9, 3, 5, 2, 4, 7, 3, 7, 7, 1 283011858
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2005 local  Standards für die Lehrerbildung (Kultusministerkonferenz) 11, 3, 3, 9, 4, 1, 3, 4, 2, 4, 10, 3 1673871

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Bildung, Schule, Unterricht

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel

Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.