Diese Seite wurde seit 7 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
Innovation diffusion theory provides a useful perspective on one of the most persistently challenging topics in the IT
field, namely, how to improve technology assessment, adoption and implementation. For this reason, diffusion is
growing in popularity as a reference theory for empirical studies of information technology adoption and diffusion,
although no comprehensive review of this body of work has been published to date. This paper presents the results
of a critical review of eighteen empirical studies published during the period 1981-1991. Conclusive results were
most likely when the adoption context closely matched the contexts in which classical diffusion theory was
developed (for example, individual adoption of personal-use technologies), or when researchers extended diffusion theory to account for new factors specific to the IT adoption context under study.
Based on classical diffusion theory and other recent conceptual work, a framework is developed to guide future research in IT diffusion. The framework maps two classes of technology (ones that conform closely to classical diffusion assumptions versus ones that do not) against locus of adoption (individual versus organizational), resulting in four IT adoption contexts. For each adoption context, variables impacting adoption and diffusion
are identified. Additionally, directions for future research are discussed.
Von Robert G. Fichman im Text Information Technology Diffusion (1992) Based on classical diffusion theory and other recent conceptual work, a framework is developed to guide future research in IT diffusion. The framework maps two classes of technology (ones that conform closely to classical diffusion assumptions versus ones that do not) against locus of adoption (individual versus organizational), resulting in four IT adoption contexts. For each adoption context, variables impacting adoption and diffusion
are identified. Additionally, directions for future research are discussed.
Dieser Text erwähnt ...
Personen KB IB clear | E. M Rogers | ||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | Informationstechnikinformation technology , Innovationinnovation | ||||||||||||||||||
Bücher |
|
Zitationsgraph
2 Erwähnungen
- The Strategic Management of E-Learning Support - Findings from American Research Universities (Franziska Zellweger Moser) (2007)
- 4. Context and Concepts - A Literature Review
- Lernplattformen in Schulen - Ansätze für E-Learning und Blended Learning in Präsenzklassen (Dominik Petko) (2010)
Volltext dieses Dokuments
Information Technology Diffusion: Artikel als Volltext (: , 86 kByte; : Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2016-12-28) |
Anderswo suchen
Beat und dieser Text
Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.