Diese Seite wurde seit 4 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
This study introduces a causal model which links measures of computer experience, computer-related attitudes, computer-related confidence, and perceived computer-based knowledge. The model is based on the concept of computer literacy, and on an attitude-behavior theory which argues that beliefs lead to attitudes, and that attitudes are an important precursor to behavior. The causal model suggests that computer use has a positive effect on perceived computer self-confidence, as well as on computer-related attitudes. The model hypothesizes that computer attitudes and computer confidence have a positive mutual effect, and that both factors positively effect perceived computer knowledge. Questionnaires were administered to 309 students in Grades 7-12. The theoretical model was tested by structural equation analysis (LISREL) and, as expected, all causal effects, including the reciprocal one, were confirmed. The contribution and relevance of these findings to future educational research and to school practices are discussed.
im Text Computer Use, Confidence, Attitudes, and Knowledge (1997) Dieser Text erwähnt ...
Fragen KB IB clear | Sind Selbsteinschätzungen der eigenen ICT-literacy zuverlässig? |
Begriffe KB IB clear | computer literacycomputer literacy |
Zitate aus diesem Text
It is worth noting that, in our model, actual computer knowledge was replaced by perceived computer knowledge. This substitution was based on research indicating a fairly high correlation between students' self-assessment of their own knowledge and actual knowledge (Leblanc & Painchaud, 1985).
von Smadar Donitsa-Schmidt, Tamar Levine im Text Computer Use, Confidence, Attitudes, and Knowledge (1997) Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
2 Erwähnungen
- Lernen mit Laptops - Ergebnisse einer Evaluationsstudie (Heike Schaumburg, Ludwig J. Issing) (2002)
- PISA 2003: Kompetenzen für die Zukunft II - Zweiter nationaler Bericht (Claudia Zahner Rossier) (2005)
- 7. Vertrautheit mit Informations- und Kommunikationstechnologien (IKT) (Thomas Holzer, Erich Ramseier)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
Computer Use, Confidence, Attitudes, and Knowledge: Artikel als Volltext (: , 333 kByte; : 2021-03-21) |
Anderswo suchen
Beat und dieser Text
Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.