/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Instructional design of a programming course

a learning theoretic approach
Michael E. Caspersen, Jens Bennedsen
Publikationsdatum:
Zu finden in: ICER 2007 (Seite 111 bis 122), 2007
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

We present a brief overview of a model for the human cognitive architecture and three learning theories based on this model: cognitive load theory, cognitive apprenticeship, and worked examples (a key area of cognitive skill acquisition). Based on this brief overview we argue how an introductory object-oriented programming course is designed according to results of cognitive science and educational psychology in general and cognitive load theory and cognitive skill acquisition in particular; the principal techniques applied are: worked examples, scaffolding, faded guidance, cognitive apprenticeship, and emphasis of patterns to aid schema creation and improve learning. As part of the presentation of the course, we provide a characterization of model-driven programming---the approach we have adopted in the introductory programming course. The result is an introductory programming course emphasizing a pattern-based approach to programming and schema acquisition in order to improve learning.

Von Michael E. Caspersen, Jens Bennedsen im Konferenz-Band ICER 2007 im Text Instructional design of a programming course (2007)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt...

icon1 Erwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Instructional design of a programming course: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 302 kByte; WWW: Link OK 2018-03-11)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.