/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Informational Environments and College Student Dropout

Steffen Hillmert, Martin Groß, Bernhard Schmidt-Hertha, Hannes Weber
Zu finden in: Informational Environments (Seite 27 bis 52), 2017 local web 
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 5 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Informational EnvironmentsAs to the environmental factors that may impact student dropout from university, Chap. 2 focuses on rules and regulations that constrain information use, in particular as they pertain to grading procedures. Grading procedures might differ in several respects (e.g., whether students can participate in the grading, or in how far grades actually are valid indicators of performance), and the chapter tracks how far the perceived justice of grading procedures impacts student dropout. Moreover, the chapter takes a look at individual precursors of student dropout.While dropout in itself reflects an outcome of a motivational variable, the chapter investigates how far informational competences of students (cognitive perspective) and social integration with other students (social-interactive perspective) contribute to dropout decisions. The chapter also reports on a large online survey that tracked individual and environmental factors across various academic fields in Tübingen University, and the influence of these factors on student dropout.
Von Jürgen Buder, Friedrich W. Hesse im Buch Informational Environments (2017) im Text Informational Environments auf Seite  12
Informational EnvironmentsIn this chapter, an interdisciplinary research group of sociologists and educational scientists discusses how the informational environments of college students influence potential and actual dropout behavior. Previous research has identified academic performance and social integration as the key predictors of student dropout. Our focus is on a further explication of these aspects using information-related factors: media-related competency and information behavior, perceptions of fairness at college, and social integration into university life. Empirical analyses are based on data from a large online survey. We focus on both dropout intentions, as stated in the survey, as well as actual dropouts, as shown in administrative records around 1.5 years after the survey. We find that several factors related to information behavior, justice perceptions as well as social integration, significantly affect dropout intentions. These findings are surprisingly stable across fields of study groups as well as academic performance levels. On the other hand, actual dropouts are much harder to predict in comparison to stated preferences.
Von Steffen Hillmert, Martin Groß, Bernhard Schmidt-Hertha, Hannes Weber im Buch Informational Environments (2017) im Text Informational Environments and College Student Dropout

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Begriffe
KB IB clear
dropoutdropout

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Informational Environments and College Student Dropout: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 211 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Kapitel

Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieses Kapitel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.