Model-Based Learning and PerformanceNorbert M. Seel
Zu finden in: Handbook of Research on Educational Communications and Technology (Seite 465 bis 484), 2014
|
![]() |

Zusammenfassungen

The chapter starts with a description of the theoretical foundation of model-based learning with a particular emphasis on the learning-dependent progression of mental models and its systematic assessment by means of particular diagnostic methodologies. The epistemology and psychology of mental models as the fundamental basis of model-based learning are described whereby models will be separated from cognitive schemas, discussed as the 'building blocks†of the psychological understanding of cognition. The impact of mental models on comprehension and problem solving as well as on analogical reasoning and decision making is discussed. Comprehension and reasoning in specific situations necessarily involve the use of mental models of different qualities. Besides the mental model approach, model-building activities have been emphasized in various areas of instructional research aiming at the improvement of learning and problem solving in subject matter domains, such as physics or mathematics. In contrast to the mental model approach, these instructional approaches of model-based learning correspond with functionalist-pragmatic conceptions of model-building activities within the realm of mathematics and physics education. Both approaches of model-based learning have had initiated numerous empirical studies which are summarized and discussed.
Dieses Kapitel erwähnt ...
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Anderswo suchen 
Beat und dieses Kapitel
Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieses Kapitel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.