Awareness Awareness
BiblioMap
Bemerkungen
Greenberg, Gutwin & Cockburn (1996) distinguish between four types of awareness:
Von Patrick Jermann in der Dissertation Computer Support for Interaction Regulation in Collaborative Problem-Solving (2004) im Text Regulating interaction auf Seite 83- informal awareness gives information about who is present, at what location and what their activity is;
- social awareness provides general information about others like the level of attention or interest;
- group-structural awareness is information about the composition of the group, like status, roles and responsibilities;
- workspace awareness provides information about how people interact with the workspace.
Verwandte Objeke
Verwandte Begriffe (co-word occurance) | Schreibrecht(0.03) |
Verwandte Aussagen | Awareness gefährdet die Privatsphäre CSCW erfordert Awareness skype fördert awareness |
Häufig co-zitierte Personen
Wolfgang
Prinz
Prinz
Horst
Oberquelle
Oberquelle
Susanne
Maass
Maass
Uta
Pankoke-Babatz
Pankoke-Babatz
Terry
Anderson
Anderson
Christine
Redecker
Redecker
Joint Research Centre
(JRC)
(JRC)
Martin
Wessner
Wessner
Helga
Theunert
Theunert
Bernd
Pape
Pape
Detlev
Krause
Krause
Statistisches Begriffsnetz
3 Einträge in Beats Blog
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
43 Erwähnungen
- Personal Knowledge - Towards a Post-Critical Philosophy (Michael Polanyi) (1958)
- Embodiments of mind (Warren McCulloch) (1965)
- The Age of Intelligent Machines (Ray Kurzweil) (1990)
- Vernetztes Lernen mit digitalen Medien - Proceedings der ersten Tagung "Computergestütztes Kooperatives Lernen (D-CSCL 2000)" am 23. und 24. März 2000 in Darmstadt (2000)
- 8. Erstellung interaktiver Lehr-/Lerninhalte unter Verwendung von spezifischen Autorenwerkzeugen in vernetzten, multimedialen Lehr/Lernumgebungen (Olaf Neumann, Katrin Borcea, Alexander Schill)
- CSCW-Kompendium - Lehr- und Handbuch zur computerunterstützten Gruppenarbeit (Gerhard Schwabe, Norbert Streitz, Rainer Unland) (2001)
- Awareness (Wolfgang Prinz)
- 10. Softwareergonomie (Horst Oberquelle)
- 29. Synchrone Softwarearchitekturen (Jan Schümmer, Christian Schuckmann)
- Euro-CSCL - Proceedings of the first European Conference on Computer Supported Collaborative Learning (Pierre Dillenbourg, A. Eurelings, K. Hakkarainen) (2001)
- 5. A group based system for group based learning (Colin Allison, David McKechan, Alan Ruddle)
- Handbuch E-Learning - Expertenwissen aus Wissenschaft und Praxis (Andreas Hohenstein, Karl Wilbers) (2002)
- Wissensprojekte - Gemeinschaftliches Lernen aus didaktischer, softwaretechnischer und organisatorischer Sicht (Bernd Pape, Detlev Krause, Horst Oberquelle) (2004)
- Benutzergerechte Gestaltung von CSCL-Systemen (Matthias Finck, Michael Janneck, Horst Oberquelle)
- What we know about CSCL and implementing it in higher education (Jan-Willem Strijbos, Paul A. Kirschner, Rob L. Martens) (2004)
- Building collaborative knowing - Elements of a Social Theory of CSCL (Gerry Stahl)
- Designing sociable CSCL Environments - Applying Interaction Design Principles (Paul A. Kirschner, Karel Kreijns)
- Computer Support for Interaction Regulation in Collaborative Problem-Solving (Patrick Jermann) (2004)
- 5. Regulating interaction
- i-com 2/2004 (2004)
- Gebrauchstaugliche Gestaltung von E-Learning-Systemen (Matthias Finck, Michael Janneck, Horst Oberquelle)
- GUI Redesign für den RolePlay-Chat, ein Werkzeug für das computervermittelte Rollenspiel (Friedericke Jödick)
- DeLFI 2005 - Tagung der Fachgruppe e-Learning der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) 13.-16. September 2005 in Rostock (2005)
- Lüüd liehrn tohoop schrieven - Integration einer Wiki-Sicht in ein raumbasiertes CSCW/L System - Anforderungen und Umsetzung (Thomas Bopp, Thorsten Hampel, Silke Vitt)
- SketchMap - Supporting Children in Drawing 'Personal Environment Maps' (Pamela Ravasio, Vincent Tscherter, Masanori Sugimoto) (2006)
- Web 2.0 - Schlagwort oder Megatrend? - Fakten, Analysen, Prognosen (Gernot Gehrke) (2007)
- Studieren neu erfinden - Hochschule neu denken - GMW-Tagung 2007 (Marianne Merkt, Kerstin Mayrberger, Rolf Schulmeister) (2007)
- Die Beziehung zwischen sozialer Präsenz und Privatsphäre in Lernplattformen (Elisabeth Katzlinger)
- Technology Support for Self-Organized Learners - Proceedings of TSSOL 2008, Salzburg, Austria, May 26, 2008 (Marco Kalz, Rob Koper, Veronika Hornung-Prähauser, Michaela Luckmann) (2008)
- 2. Visualisation of interaction footprints for engagement and motivation in online communities - results of first interviews (Christian Glahn, Marcus Specht, Rob Koper)
- Kooperative Technologien in Arbeit, Ausbildung und Zivilgesellschaft - Analyse für die Innovations- und Technikanalyse (ITA) im Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) im Rahmen eines Forschungsprojekts am Fachbereich Media der Hochschule Darmstadt (Christiane Schulzki-Haddouti, Lorenz Lorenz-Meyer) (2008)
- Constructionism 2010 - Constructionist approaches to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century (2010)
- Setting Powerful Ideas to Music (Sterling Beckwith)
- Wissensgemeinschaften - Digitale Medien - Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre (Thomas Köhler, Jörg Neumann) (2011)
- Mensch 3.0 - Risikokompetenz und Risikowahrnehmung im Umgang mit neuen Technologien (Isa Jahnke, Sandra Sülzenbrück, Roberto Avanzi, Frank Meyer zu Heringdorf, Gerald Enzner, Viola Hofmann, Beate Schmuck, Dorothea Voss-Dahm)
- Children's Discovery of the Active Mind - Phenomenological Awareness, Social Experience, and Knowledge About Cognition (Bradford H. Pillow) (2012)
- Foundations of Educational Technology (J. Michael Spector) (2012)
- The participatory web in the context of academic research - Landscapes of change and conflicts (Cristina Costa) (2013)
- Doing Social Media - Social Media in Lehr- und Lernszenarien der Aus- und Weiterbildung: Einsatzkonzept (Steffen Dörhöfer, Eva-Christina Edinger, Susan Göldi, Julia Klammer, Jonas Konrad, Judith Mathez, Maria Papanikolaou, Christoph Pimmer, Ricarda Reimer, Fred van den Anker, Martina Zölch) (2013)
- DeLFI 2015 - Die 13. E-LearningFachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. (Hans Pongratz, Reinhard Keil) (2015)
- Blickbasierte Awarenessmechanismen zur Kollaborationsunterstützung in offenen verteilten Lernanwendungen (Christian Schlösser, Philipp Schlieker-Steens, Andreas Harrer, Andrea Kienle)
- The mindfulness book (Martyn Newmann) (2016)
- What Every Teacher Needs to Know About Psychology (David Didau, Nick Rose) (2016)
- The Enigma of Reason (Hugo Mercier, Dan Sperber) (2017)
- Tech Generation (Mike Brooks, Jon Lasser) (2018)
- EdMedia 2018 (2018)
- Implementation and evaluation of an information moral education system through the experience of a perpetrator and a victim by VR and feedback method (Hiroshi Nakayama, Daichi Takishima, Toshiki Matsuda)
- Wenn der Hashtag alles gleichmacht (Matthias Schüssler) (2018)
- Medien und Schule - Unterrichten mit Whiteboard, Smartphone und Co. (Heike Schaumburg, Doreen Prasse) (2018)
- Die Sehnsucht nach dem Büro und dem informellen Austausch - Erfahrungen mit dem digitalen Nachbau des Hochschulcampus während der coronabedingten Fernlehre und Homeofficepflicht (Beat Döbeli Honegger) (2021)
- DELFI 2021 (Andrea Kienle, Andreas Harrer, Jörg M. Haake, Andreas Lingnau) (2021)
- ATLAS – Ambient Teacher-Learner Awareness Solution - Ein ambient Design zur niederschwelligen Bereitstellung wissensbezogener Studierenden-Informationen in der digitalen Lehre (Jule Marleen Krüger, Osman Tasdelen, Tabea Küther, Lenka Schnaubert)
- Development and evaluation of the students’ peer support web application “uniMatchUp!” (Lisa Ollesch, Jens Kohlmann, Maribell Steiner, Daniel Bodemer)
- Practicing Sovereignty. Interventions for Open Digital Futures - Proceedings of the Weizenbaum Conference 2022 (2023)
- The Future Will Not Be Taught (Devin Carberry) (2024)
- Situational Awareness - The Decade Ahead (Leopold Aschenbrenner) (2024)
- The Atomic Human - Understanding Ourselves in the Age of AI (Neil D. Lawrence) (2024)
- What kinds of personal data do primary school pupils share with whom? - Children’s view of personal data and its implications for teaching about privacy (Martin Hermida, Raffael Meier, Iwan Schrackmann, Nina Imlig-Iten, Eva Marinus) (2024)