Stadien der kindlichen Entwicklung nach Piaget Piaget's theory of cognitive development
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Synonyme
Stadien der kindlichen Entwicklung nach Piaget, Piaget's theory of cognitive development
Bemerkungen
Weit verbreitet sind noch immer die wissenschaftlich längst widerlegten Annahmen
aus Piagets Theorie, denen zufolge das Denken von Kindern zwischen 4 und 8 Jahren
auf das Konkrete beschränkt sei.
Von Henrik Saalbach, Miriam Leuchter, Elsbeth Stern im Buch Didaktik für die ersten Bildungsjahre (2010) im Text Entwicklungspsychologische Grundlagen der Didaktik für die ersten Bildungsjahre Over the past several decades, however—and with
the development of new methods for assessing the
cognitive abilities of infants and young children—
considerable research has suggested that Piaget
underestimated the causal reasoning abilities of
young children. Both infants and adults seem to perceive
causality when objects (like billiard balls) collide
and launch one another (Leslie & Keeble, 1987;
Michotte, 1962; Oakes & Cohen, 1990). Infants also
seem to expect causal constraints on object motion,
assuming that objects respect principles of support,
containment, cohesion, continuity, and contact
(Baillargeon, Kotovsky, & Needham, 1995; Spelke,
Breinlinger, Macomber, & Jacobson, 1992; Spelke,
Katz, Purcell, Ehrlich, & Breinlinger, 1994).
Von Alison Gopnik, Laura Schulz im Buch Causal Learning (2007) im Text Introduction Wenn ich Kritik an Piagets Entwicklungstheorie sowie insbesondere an deren Rezeption übe, dann stelle ich nicht die empirischen Befunde in Frage. Die häufig vorgebrachte Kritik an Piagets Werk, seine empirische Basis beschränke sich auf seine drei Kinder, trifft gerade nicht den Kern. Piagets Aufgaben waren genial, und die von ihm gefundenen Antworten lassen sich noch immer an Kindern in unterschiedlichen Kulturkreisen reproduzieren. Allerdings gibt es inzwischen zahlreiche Befunde, die zeigen, dass Piaget die geistige Leistung der Kinder unterschätzte, weil er Antworten der Kinder, die mit dem Kontext seiner Aufgabenstellung zu tun hatten, übergeneralisierte. Die Einbeziehung zusätzlicher Beobachtungsdaten) geringfügige Abweichungen in der Aufgabenstellung oder recht einfache Formen der Unterstützung zeigen, dass Kinder mehr von der Welt begreifen, als angenommen wurde.
Von Elsbeth Stern im Text Lernen - der wichtigste Hebel der geistigen Entwicklung (2003) Moreover, contra Piaget, considerable evidence
suggests that even babies appropriately distinguish
psychological and physical causality. Specifically,
infants seem to interpret human, but not mechanical,
action as goal directed and self-initiated (Meltzoff,
1995; A. L. Woodward, 1998; A. L. Woodward,
Phillips, & Spelke, 1993). Thus, for instance, babies
expect physical objects to move through contact
(Leslie & Keeble, 1987; Oakes & Cohen, 1990)
but do not expect the same of human agents
(A. L. Woodward et al., 1993); expect that an object
will be entrained when grasped by a human hand but
not by an inanimate object (Leslie, 1982, 1984); and
treat the reach of a human hand, but not the trajectory
of a metal claw, as goal directed (A. L. Woodward,
1998). Furthermore, almost as soon as children can
speak they offer causal explanations (at least of familiar,
everyday events) that respect domain boundaries
(Hickling & Wellman, 2001). Finally, preschoolers’
predictions, causal judgments, and counterfactual
inferences are remarkably accurate across a wide
range of tasks and content areas (e.g., Flavell, Green, &
Flavell, 1995; Gelman & Wellman, 1991; Gopnik &
Wellman, 1994; Kalish, 1996; Sobel, 2004).
Von Alison Gopnik, Laura Schulz im Buch Causal Learning (2007) im Text Introduction Piaget’s theory relies on two erroneous assumptions. Firstly that children’s thinking is relatively stable at each stage of development, but then undergoes a radical shift, before stabilising again until the next developmental stage is reached. The second is that the developmental state affects all tasks and abilities consistently.
More recent research on cognitive development has supplanted stage theory accounts of cognitive development. We now know that infants have been found to have early, possibly native, competencies in certain domains. For example, very young children seem to show an almost innate knowledge of principles related to the physical world, biological causality, numbers and morality. As we discussed in Chapter 1, David Geary says these are part of ‘biologically primary culture’ – aspects of culture which are rapidly and effortlessly learnt because they granted advantages in our evolutionary past and so we have evolved to easily learn them. Futhermore, cognitive development looks more continuous and gradual than stage-like, and the way children perform cognitive tasks varies considerably. Children will not only perform different tasks in different ways, they may go about the same task in two different ways on successive days. This is supported by Siegler’s ‘overlapping waves’ theory of development (see Chapter 2). Certainly children change as they age, but context matters: what children may think, believe or be able to do in one context, they may not be able to replicate in another.
Von David Didau, Nick Rose im Buch What Every Teacher Needs to Know About Psychology (2016) Verwandte Objeke
Verwandte Begriffe (co-word occurance) | Konkrete Operationen concrete operational stage(0.52), Formal-operatives Denkenformal operational stage(0.49), Sensumotorisches Stadium(0.45), Präoperationales Stadiumpreoperational stage(0.44) |
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Argumente gegen das Digitale in der Schule | "Fehlende Reife"-Argument | 09.01.2019 |
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Zeitleiste
37 Erwähnungen
- Entwicklungspsychologie - Ein Lehrbuch (Rolf Oerter, Leo Montada)
- 11. Die geistige Entwicklung aus der Sicht Jean Piagets (Leo Montada)
- Das Erwachen der Intelligenz beim Kinde (Jean Piaget) (1936)
- A Personal Computer for Children of All Ages (Alan Kay) (1972)
- Psychologie des Lernens (Guy R. Lefrancois) (1972)
- Rechner-Gestützter Unterricht - RGU '74, Fachtagung, Hamburg, 12.-14. August 1974, ACU-Arbeitskreis Rechner-Gestützter Unterricht (Klaus Brunnstein, Klaus Haefner, Wolfgang Händler) (1974)
- Personality and Procedure-Writing - What makes a kid a good (or not so good) Programmer? (Michael Folk) (1974)
- Mindstorms - Kinder, Computer und neues Lernen (Seymour Papert) (1982)
- Computerkinder - Wie die Computerwelt das Kindsein zerstört (C. Eurich) (1985)
- «The kids can't wait» - Kinder und Computer
- The Art of Human-Computer Interface Design (Brenda Laurel) (1990)
- User Interface - A personal view (Alan Kay) (1990)
- Radikaler Konstruktivismus - Ideen, Ergebnisse, Probleme (Ernst von Glasersfeld) (1995)
- The Journal of the Learning Sciences 6(4) (1997)
- Multimedia - From Wagner to Virtual Reality (Randall Packer, Ken Jordan) (2001)
- 13. User Interface - A personal view (Alan Kay) (1990)
- Lernen - der wichtigste Hebel der geistigen Entwicklung (Elsbeth Stern) (2003)
- Response Effects in Surveys on Children and Adolescents - The Effect of Number of Response Options, Negative Wording, and Neutral Mid-Point (Natacha Borgers, Joop Hox, Dirk Sikkel) (2004)
- Concept Maps: Theory, methodology, technology - Proceedings of the 1st international conference on concept mapping (Alberto J. Cañas, F. M. González, Joseph D. Novak) (2005)
- eLearning - Einsichten und Aussichten (Rolf Schulmeister) (2006)
- How Computer Games Help Children Learn (David Williamson Shaffer) (2006)
- 1. Epistemology - The Debating Game
- Causal Learning - Psychology, Philosophy, and Computation (Alison Gopnik, Laura Schulz) (2007)
- Mathematische Vorstellungen bilden - Praxis und Theorie von Vorstellungsübungen im Mathematikunterricht der Sekundarstufe II (Christof Weber) (2007)
- Wie Kinder komplexe Systeme verstehen lernen - Beiträge zur Didaktik des systemischen Denkens und des systembezogenen Handelns in der Volksschule (Ursula Frischknecht-Tobler, Ueli Nagel, Sandra Wilhelm Hamiti) (2007)
- Is Abstraction the Key to Computing? (Jeff Kramer) (2007)
- Digital Natives - Realität oder Wunschdenken? (Sara Roesti, Fränzi Müller, Flurina Aschwanden) (2007)
- Medienpädagogische Entgegnungen - Eine Auseinandersetzung mit den populären Auffassungen von Prof. Spitzer aus Sicht der Elementarbildung (Norbert Neuß) (2009)
- Mobile Learning (Norbert Pachler, Ben Bachmair, John Cook) (2010)
- Interviews mit Kindern - Grundlagen, Techniken, Besonderheiten, Beispiele (Thomas Trautmann) (2010)
- Psychologische Grundlagen - Wie „ticken“ Kinder?
- Didaktik für die ersten Bildungsjahre (Miriam Leuchter) (2010)
- Die Lüge der digitalen Bildung - Warum unsere Kinder das Lernen verlernen (Gerald Lembke, Ingo Leipner) (2015)
- 2. Brillante Babys - Die Sehnsucht nach dem perfekten Kind - oder warum Babys vorm Bildschirm verkümmern …
- 5. Denken lernen - Wie wir uns auf den Weg machen, die Welt zu verstehen
- Förderung informatischer Kompetenzen von Kindergartenkindern am Beispiel des Sortierens (Sabrina Weiß) (2015)
- Neo-Piagetian Theory and the Novice Programmer (Donna Teague) (2015)
- Learner-Centered Design of Computing Education - Research on Computing for Everyone (Mark Guzdial) (2015)
- Postformal Education - A Philosophy for Complex Futures (Jennifer M. Gidley) (2016)
- What Every Teacher Needs to Know About Psychology (David Didau, Nick Rose) (2016)
- Kein Mensch lernt digital - Über den sinnvollen Einsatz neuer Medien im Unterricht (Ralf Lankau) (2017)
- Medien und Schule - Unterrichten mit Whiteboard, Smartphone und Co. (Heike Schaumburg, Doreen Prasse) (2018)
- Digitale Medien und Unterricht: Eine Kontroverse (Paula Bleckmann, Ralf Lankau) (2019)
- Programming in K–6 - Understanding Errors and Supporting Autonomous Learning (Jacqueline Staub) (2021)
- Wirksamer Informatikunterricht (Dennis Komm) (2024)