Usability Usability |
BiblioMap
Definitionen
Usability has multiple components and is traditionally associated with [the] ... five usability attributes: learnability, efficiency, memorability, errors, satisfaction.
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text What is Usability? auf Seite 26Bemerkungen
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 15
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 16
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 15
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 12
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 13
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 11
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 11
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 14
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 10
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 11
Von Hansjörg Zimmermann im Buch good webrations (1998) auf Seite 7
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 13
Von Peter Morville im Buch Ambient Findability (2005)
Usability is not a quality that can be spread out to cover a poor design like a thick layer of peanut butter.
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 16There are many different ways of measuring usability, and no single measure will be optimal for all projects.
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text What is Usability? auf Seite 40Users have a very hard time predicting how they will interact with potential future systems with which they have no experience.
Von Jakob Nielsen im Buch Usability Engineering (1994) im Text Executive Summary auf Seite 12Apple lasst zu, dass auf seinem iMac genannten Internet-Computer drei Tasten gleichzeitig gedrückt werden müssen, um das "@" zu erzeugen - das wichtigste Zeichen, um eine E-Mail zu schreiben, versteckt im hintersten Winkel der Tastatur. Ein Drama.
Von Hansjörg Zimmermann im Buch good webrations (1998) auf Seite 7In my view, it will become important for most people designing end-user computingproducts to understand howprinciples of motivation and influence can be designed into Interactive experiences with Computers. As end-user computing matures, understanding captology may become as important as understanding usability.
Von Eva Stolpmann, Peter Brichzin im Buch Persuasive Technology (2002) Verwandte Objeke
Fragen KB IB clear | Wie lässt sich die Usability des Biblionetzes erhöhen? |
Aussagen KB IB clear | Das eigene Gefühl ist nicht gut genug (für Usability)
Hilfe hilft nicht (bei Usability) Usability Engineering ist ein Prozess. |
Verwandte Begriffe (co-word occurance) | User/BenutzerUser(0.03) |
Verwandte Aussagen | Usability Engineering ist ein Prozess. Zugriffsrechte überfordern normale User |
Relevante Personen
Häufig erwähnende Personen
Jakob
Nielsen
Nielsen
Steve
Krug
Krug
Häufig co-zitierte Personen
Statistisches Begriffsnetz
4 Einträge in Beats Blog
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
170 Erwähnungen
- Evaluation von Lernplattformen - Verfahren, Ergebnisse und Empfehlungen (Peter Baumgartner, Hartmut Häfele, Robert Kristöfl, Kornelia Maier-Häfele)
- Ontologies to integrate learning design and learning content (Colin Knight, Dragan Gasevic, Griff Richards)
- Using Wikis for Collaborative Learning - a Case Study of an Undergraduate Students’ Group Project in Hong Kong (Kevin Leung, Samuel Kai Wah Chu)
- Windows 8 - Disappointing Usability for Both Novice and Power Users (Jakob Nielsen)
- Learnable Programming - Blocks and Beyond (David Bau, Jeff Gray, Caitlin Kelleher, Josh Sheldon, Franklyn A. Turbak)
- Computerization and Controversy - Value conflicts and social choices
- Beschaffung von Informatikmitteln - Pflichtenheft - Evaluation - Entscheidung (Josef Schreiber)
- The Design of Everyday Things - The psychology of everyday things (Donald A. Norman) (1988)
- Designing hypermedia for learning (David H. Jonassen, Heinz Mandl) (1990)
- Evaluating hypertext usability (Jakob Nielsen)
- A Sociology of Monsters - Essays on Power, Technology and Domination (John Law) (1991)
- Configuring the User - The case of usability trials (Steve Woolgar)
- Usability Engineering (Jakob Nielsen) (1994)
- 1. Executive Summary
- 2. What is Usability?
- 4. The usability engineering lifecycle
- 5. Usability Heuristics
- Information und Lernen mit Multimedia (Ludwig J. Issing, Paul Klimsa) (1995)
- Multimedia, Hypertext und Internet - Grundlagen und Praxis des elektronischen Publizierens (Jakob Nielsen) (1996)
- The Trouble with Computers - Usefulness, Usability, and Productivity (Thomas K. Landauer) (1996)
- Neural Networks - A Systematic Introduction (Raúl Rojas) (1996)
- Designing information-abundant websites - issues and recommendations (Ben Shneiderman) (1997)
- Erfolgreiche Präsenz im Internet (Petra Vogt) (1997)
- good webrations - eine web wirkungsanalyse (Klaus C. Hofer, Hansjörg Zimmermann) (1998)
- Information Architecture for the World Wide Web - Designing Large-Scale Web Sites (Louis Rosenfeld, Peter Morville) (1998)
- 1. Introducing Information Architecture
- 3. Process and Methodology
- Teacher and Student Authoring on the Web for Shifting Agency (Mark Guzdial) (1999)
- Online Research (Bernad Batinic, Andreas Werner, Lorenz Gräf, Wolfgang Bandilla) (1999)
- Optimierung von WWW-Umfragen - Das Online Pretest-Studio (Lorenz Gräf)
- Mehrseitige Sicherheit in der Kommunikationstechnik (Band 2) - Erwartung, Akzeptanz, Nutzung (1999)
- Information Visualisation and Virtual Environments (Chaomei Chen) (1999)
- 5. Individual Differences in Visual Navigation
- Designing Web Usability - The Practice of Simplicity (Jakob Nielsen) (1999)
- 1. Introduction: Why Web Usability?
- 8. Future Predictions: The Only Web Constant Is Change
- Schulen auf dem Weg in die Informationsgesellschaft (Peter A. Bruck, Guntram Geser) (2000)
- amazon.com - get big fast (Robert Spector) (2000)
- Don't Make Me Think - A Common Sense Approach to Web Usability (Steve Krug) (2000)
- 1. Don't make me think! - Krugs erstes Gesetz zur usability
- 2. Wie wir das Netz wirklich nutzen - Überfliegen, die erstbeste Wahl treffen und durchwursteln
- 3. Plakatdesign für die A1 - Seitendesign zum Überfliegen, nicht zum Lesen
- Vernetztes Lernen mit digitalen Medien - Proceedings der ersten Tagung "Computergestütztes Kooperatives Lernen (D-CSCL 2000)" am 23. und 24. März 2000 in Darmstadt (2000)
- 15. An Open Learning Environment for the Virtual University Upper-Rhine - How to Avoid Re-Inventing the Wheel (Matthias O. Will)
- Studying the Language and Structure in Non-Programmers’ Solutions to Programming Problems (John F. Pane, Chotirat Ann Ratanamahatana, Brad Myers) (2001)
- Informatik-Projektentwicklung (Carl August Zehnder) (2001)
- A Pattern Approach to Interaction Design (Jan Borchers) (2001)
- Secrets and Lies - IT-Sicherheit in einer vernetzten Welt (Bruce Schneier) (2001)
- 17. Der menschliche Faktor
- CSCW-Kompendium - Lehr- und Handbuch zur computerunterstützten Gruppenarbeit (Gerhard Schwabe, Norbert Streitz, Rainer Unland) (2001)
- Homepage Usability (Jakob Nielsen, Marie Tahir) (2001)
- A Concept Mapping Tool for Pocket PC Computers (Tony Chan, Mike Sharples) (2002)
- Visual Interfaces to Digital Libraries (K. Börner, Chaomei Chen) (2002)
- Didaktisches Interaktions- und Informationsdesign - Systematische modellgeleitete Gestaltung von virtuellen Studienlandschaften (Hilko Donker) (2002)
- Qualität im Web - Benutzerfreundliche Webseiten durch Usability Evaluation (Frank Thissen) (2002)
- Palm Education Pioneers Program - Final Evaluation Report (Valerie Crawford, SRI International, Phil Vahey) (2002)
- Informatik bewegt: Informatik 2002 - 32. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.v. (GI) - 30. September - 3.Oktober 2002 in Dortmund (Norbert Jesse, Bernd Reusch, Sigrid E. Schubert) (2002)
- The Inmates are Running the Asylum - Why High-Tech Products Drive Us Crazy and How to Restore the Sanity (Alan Cooper) (2002)
- 1. Riddles for the Information Age
- 12. Desperately Seeking Usability
- beyond borders - web globalization strategies (John Yunker) (2002)
- Internetprojekte von start bis ende (Matthias Jung, Martin Post, Harald Taglinger, Wolfgang Wiese) (2002)
- Learning to fly (Martin Post)
- Leonardo's Laptop - Human Needs and the New Computing Technologies (Ben Shneiderman) (2002)
- 3. The Quest for Universal Usability
- The Elements of User Experience - User-Centered Design for the Web (Jesse James Garrett) (2002)
- 3. The Strategy Plane - Site Objectives and User Needs
- Lernplattformen für das virtuelle Lernen - Evaluation und Didaktik (Rolf Schulmeister) (2003)
- Online-Communities, Weblogs und die soziale Rückeroberung des Netzes (Christian Eigner, Helmut Leitner, Peter Nausner, Ursula Schneider) (2003)
- Theory of Computation as a Vehicle for Teaching Fundamental Concepts of Computer Science - Thesis 15035, ETH Zürich, D-INFK, May 2003 (Raimond Reichert) (2003)
- Weblogs und deren technische Umsetzung (Sven Przepiorka) (2003)
- Web Based Training 2003 (Maike Franzen) (2003)
- 3. E-Learning im Einsatz - Befunde und Implikationen (Ulrich Glowalla)
- 1. SCIL Congress 2003 (2003)
- Postconference Workshop with Elliott Masie (Elliott Masie)
- Kompendium E-Learning (Helmut M. Niegemann, Silvia Hessel, Dirk Hochscheid-Mauel, K. Aslanski, M. Deimann, Gunter Kreuzberger) (2003)
- Design Guidelines for Learner-Centered Handheld Tools (Kathleen Luchini, Chris Quintana, Elliot Soloway) (2004)
- DeLFI 2004 - Tagung der Fachgruppe e-Learning der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) 6.-8. September 2004 in Paderborn (Gregor Engels, Silke Seehusen) (2004)
- Wissensprojekte - Gemeinschaftliches Lernen aus didaktischer, softwaretechnischer und organisatorischer Sicht (Bernd Pape, Detlev Krause, Horst Oberquelle) (2004)
- Benutzergerechte Gestaltung von CSCL-Systemen (Matthias Finck, Michael Janneck, Horst Oberquelle)
- What we know about CSCL and implementing it in higher education (Jan-Willem Strijbos, Paul A. Kirschner, Rob L. Martens) (2004)
- Designing sociable CSCL Environments - Applying Interaction Design Principles (Paul A. Kirschner, Karel Kreijns)
- i-com 2/2004 (2004)
- Gebrauchstaugliche Gestaltung von E-Learning-Systemen (Matthias Finck, Michael Janneck, Horst Oberquelle)
- Sociable CSCL Environments - Social Affordances, Sociability, and Social Presence (Karel Kreijns) (2004)
- On the Learning in E-Learning (Raimond Reichert, Werner Hartmann) (2004)
- Usage and Management of Collections of References - Technical Report TIK Report No. 194 (Erik Wilde) (2004)
- E-Learning in Hochschulen und Bildungszentren - Gestaltungshinweise für pädagogische Innovationen (Dieter Euler, Sabine Seufert) (2004)
- Exorciser - Automatic Generation and Interactive Grading of Structured Exercises in the Theory of Computation (Vincent Tscherter) (2004)
- 7. Experience and Evaluation
- Open-Source-Werkzeuge für e-Trainings (Kornelia Maier-Häfele, Hartmut Häfele) (2005)
- E-Content - Technologies and Perspectives for the European Market (Peter A. Bruck, Andrea Buchholz, Zeger Karssen, Ansgar Zerfaß) (2005)
- Web Based Training 2005 (Maike Franzen) (2005)
- Professionelle Websites - Programmierung, Design und Administration von Websites (Stefan Münz) (2005)
- The Large-Display User Experience (George Robertson, M. Czerwinski, Patrick Baudisch, Brian Meyers, Daniel C. Robbins, Greg Smith, Desney Tan) (2005)
- Systemisches Design - Intelligente Oberflächen für Information und Interaktion (Cyrus D. Khazaeli) (2005)
- Ambient Findability - What We Find Changes Who We Become (Peter Morville) (2005)
- 7. Bericht der Koordinationsgruppe Informationsgesellschaft (KIG) an den Bundesrat (Bundesamt für Kommunikation BAKOM) (2005)
- Modularization and structured markup for web-based learning content in an academic environment - Diss., Technische Wissenschaften, Eidgenössische Technische Hochschule ETH Zürich, Nr. 16062, 2005 (Samuel Schluep) (2005)
- Revealing individual and collective pasts - Visualizations of online social archives (Fernanda B. Viégas) (2005)
- 3. Collective Memories
- DeLFI 2005 - Tagung der Fachgruppe e-Learning der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) 13.-16. September 2005 in Rostock (2005)
- Usability von e-Learning-Angeboten am Beispiel eLBa - e-Learning für die Bauwirtschaft (Gabriele Schade, Thomas von Frommannshausen, Thomas Fischer) (2005)
- Linking Physical and Virtual Worlds with Visual Markers and Handheld Devices - Dissertation, Eidgenössische Technische Hochschule ETH Zürich, Nr. 16193 (Michael Rohs) (2005)
- Knowledge Media Design - Theorie, Methodik, Praxis (Maximilian Eibl, Harald Reiterer, Peter Fr. Stephan, Frank Thissen) (2005)
- 1. Knowledge Media Design - Konturen eines aufstrebenden Forschungs- und Praxisfeldes (Peter Fr. Stephan)
- WikiSym 2005 - Conference Proceedings of the 2005 International Symposium on Wikis, San Diego, California (2005)
- Are Wikis Usable? (Alain Désilets, Sébastien Paquet, Norman G. Vinson)
- OpenSource Jahrbuch 2006 - Zwischen Softwareentwicklung und Gesellschaftsmodell (Matthias Bärwolff, Robert A Gehring, Bernd Lutterbeck) (2006)
- Wikipedia als Lerngemeinschaft - Inhalt, Probleme und das "Wohl der Allgemeinheit" (Cormac Lawler)
- Globale Medienkultur - Technik, Geschichte, Theorien (Frank Hartmann) (2006)
- Emerging Technologies for Learning (BECTA) (2006)
- 3. The future of human-computer interaction (Paul Anderson)
- Qualitätssicherung im E-Learning (Alexandra Sindler, Claudia Bremer, Ullrich Dittler, Petra Hennecke, Christian Sengstag, Joachim Wedekind) (2006)
- Qualitätssicherung durch Evaluation - Neue Ansätze zur Evaluierung selbstgesteuerter Lerntools (Lisa Deutschmann, Martin Ebner, Andreas Holzinger, Jürgen Zechner)
- SketchMap - Supporting Children in Drawing 'Personal Environment Maps' (Pamela Ravasio, Vincent Tscherter, Masanori Sugimoto) (2006)
- Lessons for the Future Internet - Learning from the Past (Educause Review vol. 41, no. 4 July/August 2006) (2006)
- Managing Courses, Defining Learning - What Faculty, Students, and Administrators Want (Ali Jafari, Patricia McGee, Colleen Carmean)
- Roadmap to E-Learning @ETH Zurich - Ein Leitfaden für Dozierende (Heide Troitzsch, Christian Sengstag, Damian Miller, Christoph Clases) (2006)
- E-Learning - Alltagstaugliche Innovation? - 11. Europäische Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft GMW (19.-22.9.06) (Eva Seiler Schiedt, S. Kälin, Christian Sengstag) (2006)
- DeLFI 2006 - 4. e-Learning Fachtagung Informatik - Proceedings (Max Mühlhäuser, Guido Rößling, Ralf Steinmetz) (2006)
- Unterrichtsmethoden als Handlungsmuster - Vorarbeiten zu einer didaktischen Taxonomie für Elearning (Peter Baumgartner)
- Use & Usability - Portalevaluation mit Eye-Tracking und Logfile-Daten (Stefanie Panke, Petra Studer, Christian Kohls) (2006)
- Intel (R) Lehren für die Zukunft - online trainieren und gemeinsam lernen - Zwischenergebnisse der Evaluation (Arbeitsbericht Nr. 13) (Alexander Ganz, Gabi Reinmann) (2006)
- Using Wiki in Education (Stewart Mader) (2006)
- 1. Four Letter Words - How wiki and edit are making the Internet a better teaching tool
- Hochschuldidaktik der Informatik - Organisation, Curricula, Erfahrungen. 2. GI- Fachtagung 7.-8. 12. 2006 in München, Germany (Peter Forbrig, Günter Siegel, Markus Schneider) (2006)
- Usability von Anwendungssystemen - didaktische Aspekte (Jörg Raasch) (2006)
- Screen- und Interfacedesign - Gestaltung und Usability für Hard- und Software (Torsten Stapelkamp) (2007)
- Das 4-Schritte-Modell - Grundlage für ein kompetenzorientiertes E-Learning (Lukas Emanuel Fässler) (2007)
- About Face 3 - The Essentials of Interaction Design (Alan Cooper, Robert Reimann, David Cronin) (2007)
- Usability für Kids - So testet und gestaltet man interaktive Medien für Kinder (Michael Burmester, Claus Görner, Julia Maly) (2007)
- Communicating Design (Dan Brown) (2007)
- Utilizing Wiki-Systems in higher education classes - a chance for universal access? (Martin Ebner, Michael Kickmeier-Rust, Andreas Holzinger) (2008)
- Designing and Engineering Time - The Psychology of Time Perception in Software (Steven C. Seow) (2008)
- Medienkompass 2 (Daniel Ammann, Urs Ingold, Flurin Senn, Silvie Spiess, Friederike Tilemann) (2008)
- Evaluating Children's Interactive Products (Panos Markopoulos, Janet C. Read, Stuart MacFarlane, Johanna Höysniemi) (2008)
- Kompendium multimediales Lernen (Helmut M. Niegemann, Steffi Domagk, Silvia Hessel, Alexandra Hein, Matthias Hupfer, A. Zobel) (2008)
- EdMedia 2008 (2008)
- Social Software in the Context of Vocational Training (Daniel Schneider, Urs Richle, Mireille Betrancourt, Monica Gavota)
- Handbuch Internet-Suchmaschinen (Dirk Lewandowski) (2009)
- Visualisierungen bei Internetsuchdiensten (Thomas Weinhold, Bernard Bekavac, Sonja Hierl, Sonja Öttl, Josef Herget)
- Researching Mobile Learning (Giasemi Vavoula, Norbert Pachler, Agnes Kukulska-Hulme) (2009)
- Children, Computer and Creativity - Usability Guidelines for Designing a Game Authoring Tool for Children (Maizatul Hayati Binti Mohamad Yatim) (2009)
- Sugar - Not necessarily unhealthy - An examination of the XO used in primary schools (Sven Bergmann) (2009)
- Tapworthy - Designing Great iPhone Apps (Josh Clark) (2010)
- Content Management for E-Learning (Núria Ferran Ferrer, Julià Minguillón Alfonso) (2010)
- Lernplattformen in Schulen - Ansätze für E-Learning und Blended Learning in Präsenzklassen (Dominik Petko) (2010)
- Digitale Medien für Lehre und Forschung - (Tagungsband der GMW-Jahrestagung 2010) (Schewa Mandel, Manuel Rutishauser, Eva Seiler Schiedt) (2010)
- Schulungsoptimierung im Bereich Lern-Management-Systeme anhand von Usability-Untersuchungen (Sandra Laumen, Rainer Haack, Monika Eigenstetter, Mike Grimme, Simon Richrath)
- Baby steps into the Cloud - ICT as a service for education (Microsoft) (2010)
- Usability of iPad Apps and Websites - First Research Findings (Raluca Budiu, Jakob Nielsen) (2010)
- Entwicklung innovativer, mobiler Lernanwendungen für den Einsatz in Massenveranstaltungen (René Wegener, Andreas Prinz, Jan Marco Leimeister) (2011)
- Lehrbuch für Lernen und Lehren mit Technologien (Martin Ebner, Sandra Schön) (2011)
- Usability für Kids (Janine Liebal, Markus Exner) (2011)
- Wissensgemeinschaften - Digitale Medien - Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre (Thomas Köhler, Jörg Neumann) (2011)
- Warum klassische Evaluation oftmals nicht ausreicht - eine Studie zur Ermittlung der Bedeutsamkeit Mentaler Modelle als Evaluationsmethode
- Serious Games and Edutainment Applications (Minhua Ma, Andreas Oikonomou, Lakhmi C. Jain) (2012)
- 19. Expanding a VLE-Based Integration Framework Supporting Education in Second Life (Peter R. Bloomfield)
- Designing Information - Human Factors and Common Sense in Information Design (Joel Katz) (2012)
- Wiki Supporting Formal and Informal Learning (Stefania Bocconi, G. Trentin) (2012)
- 4. The Psychological Dimension of Using Wikis - Pedagogy, Anxiety and Usability (Lorenzo Vigentini, Benjamin R. Cowan)
- User Experience in benutzergenerierten, digitalen Lernumgebungen - Gestaltungsspielräume für globale Bildung (Anja Wagner) (2012)
- DeLFI 2012 (Jörg Desel, Jörg M. Haake, Christian Spannagel) (2012)
- Einsatz von und Probleme mit Portalsoftware am Beispiel einer universitären Lehr-Lernplattform (Bernhard Strehl) (2012)
- Doing Social Media - Social Media in Lehr- und Lernszenarien der Aus- und Weiterbildung: Einsatzkonzept (Steffen Dörhöfer, Eva-Christina Edinger, Susan Göldi, Julia Klammer, Jonas Konrad, Judith Mathez, Maria Papanikolaou, Christoph Pimmer, Ricarda Reimer, Fred van den Anker, Martina Zölch) (2013)
- Empowering formative assessment using embedded Web Widgets in Wikis (Michele Notari, Sonja Schär, Martin Schellenberg) (2013)
- E-Learning zwischen Vision und Alltag - Tagungsband der GMW-Jahrestagung 2013 (Claudia Bremer, Detlef Krömker) (2013)
- Biologielernen mit Interaktiven Lerneinheiten (BIL) - Konzeption, Entwicklung, Einsatz und Evaluation spezifischer Lernsoftware zur Förderung von Blended-Learning-Veranstaltungen im "Lehr-Lern-Labor Goethe BioLab" in der Lehramtsausbildung (Guido Klees, Paul Dierkes)
- DeLFI 2013 (Andreas Breiter, Christoph Rensing) (2013)
- Usability-Testing mit Funktionalen AnalphabetInnen (Ilka Koppel, Jan Küster, Karsten D. Wolf) (2013)
- Der Wiki-Weg des Lernens - Gestalten und Begleiten von Lernprozessen mit digitalen Kollaborationswerkzeugen (Michele Notari, Beat Döbeli Honegger) (2013)
- 12. «...ist ein Wiki» oder «...hat ein Wiki» - Zur Wahl eines geeigneten Wikis für eigene Unterrichtsprojekte (Beat Döbeli Honegger, Michele Notari)
- Einführung in die Mediendidaktik - Lehren und Lernen mit digitalen Medien (Dominik Petko) (2014)
- Handbook of Research on Educational Communications and Technology - 4th edition (J. Michael Spector, M. David Merrill, Jan Elen, M. J. Bishop) (2014)
- 19. Assessing the Costs and Benefits of Educational Technology (Thomas F. Luschei)
- Don't Make Me Think, Revisited - A Common Sense Approach to Web Usability (Steve Krug) (2014)
- Bildung und Erziehung in digitalen Welten - NZZ-Beilage vom 9.04.2014 (2014)
- Die Bibliothek ist kein Museum (Eva-Christina Edinger)
- Enchanted Objects - Design, Human Desire, and the Internet of Things (David Rose) (2014)
- DeLFI 2014 (Stephan Trahasch, Rolf Plötzner, Gerhard Schneider, Claudia Gayer, Daniel Sassiat, Nicole Wöhrle) (2014)
- Konzeption, Durchführung und Ergebnisse einer Usability-Studie zu einem Q&A System für mobiles Lernen von Servicetechnikern (Lena Després, Christoph Rensing, Irina Diaconita) (2014)
- ICER 2014 - International Computing Education Research Conference, ICER 2014, Glasgow, United Kingdom, August 11-13, 2014 (Quintin I. Cutts, Beth Simon, Brian Dorn) (2014)
- How can we improve notational expertise? (Alistair Stead) (2014)
- Incentives and Performance - Governance of Research Organizations (Isabell M. Welpe, Jutta Wollersheim, Stefanie Ringelhan, Margit Osterloh) (2015)
- 10. Frontier Efficiency Analysis in Higher Education (Stefano Nigsch, Andrea Schenker-Wicki)
- Rise of the Robots - Technology and the Threat of a Jobless Future (Martin Ford) (2015)
- 3. Information Technology: An Unprecedented Force for Disruption
- Proceedings of the Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2015, London, United Kingdom, November 9-11, 2015 (Judith Gal-Ezer, Sue Sentance, Jan Vahrenhold) (2015)
- Mobile Learning Design - Theories and Application (Daniel Churchill, Jie Lu, Thomas K.F. Chiu, Bob Fox) (2016)
- 10. Access Moodle Using Mobile Phones - Student Usage and Perceptions (Xiao Hu, Leon Chi Un Lei, Jinbao Li, Nathalie Iseli-Chan, Felix L. C. Siu)
- Digitale Medien: Zusammenarbeit in der Bildung - Beiträge der GMW-Jahreskonferenz 2016 (Josef Wachtler, Martin Ebner, Ortrun Gröblinger, Michael Kopp, Erwin Bratengeyer, Hans-Peter Steinbacher, Christian Freisleben-Teutscher, Christine Kapper) (2016)
- Transmedia Learning - Digitale Bildungsprozesse mithilfe journalistischer Konzepte professionalisieren (Christine Michitsch, Udo Nackenhorst)
- DeLFI 2016 - Die 14. E-Learning Fachtagung Informatik (Ulrike Lucke, Andreas Schwill, Raphael Zender) (2016)
- Videoportale im Hochschulkontext - ein Leistungsvergleich (Alexander Marbach, Daniel Nenner, Björn Kaczmarek, Tobias Gall)
- Machine Platform Crowd - Wie wir das Beste aus unserer digitalen Zukunft machen (Andrew McAfee, Erik Brynjolfsson) (2017)
- 8. Angebot und Nachfrage: Der Vorteil der Plattformen
- DeLFI 2017 (Christoph Igel, Carsten Ullrich, Martin Wessner) (2017)
- Mobile Web-Technologien im Sport - Konzeption,Entwicklung und Evaluation eines Trainingsassistenten (Dominic Ellek, Wolfgang Müller, Sandra Rebholz, Stefan König)
- Demystifying computational thinking (Valerie J. Shute, Chen Sun, Jodi Asbell-Clarke) (2017)
- The Online Self-assessment Mygoalin Supporting Self-regulated Learning - User-Feedback for Optimization (Rebecca Fill Giordano) (2018)
- Click Here to Kill Everybody - Security and Survival in a Hyper-connected World (Bruce Schneier) (2018)
- EdMedia 2018 (2018)
- Examining the usability of images in the design of a web-based progress monitoring system for students who are Deaf / Hard of Hearing (Simon Hooper, Rayne Sperling, Susan Rose, Jian Liao, Michelle Hepfer, Xinyur Li, Anne Marie Gardner)
- Learning Experience Technology Usability Design framework (Veera Kenttälä, Rebekah Rousi, Marja Kankaanranta)
- Lernen mit Bildungstechnologien - Praxisorientiertes Handbuch zum intelligenten Umgang mit digitalen Medien (Helmut M. Niegemann, Armin Weinberger) (2019)
- 43. Evaluation multimedialen Lernens (Wolfgang Meyer, Reinhard Stockmann)
- 10 Usability Heuristics Every Designer Should Know (Michal Langmajer) (2019)
- Frankreich probt die Tastatur-Revolution (Matthias Schüssler) (2019)
- DELFI 2020 - Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V. (Raphael Zender, Dirk Ifenthaler, Thiemo Leonhardt, Clara Schumacher) (2020)
- Ermittlung von Usability-Kriterien für Jugendliche mit kognitiven Beeinträchtigungen im Bereich E-Learning (Arlett Semm, Ulrike Spierling)
- Touch-Aktionen beim digitalen Lernen - Steigerung der Performance des visuellen Gedächtnisses durch aktive Reizverarbeitung (Thiemo Leonhardt, Gregor Damnik, Nadine Bergner)
- Usability design and evaluation for a formative assessment feedback (Florian Horn, Daniel Schiffner, Patrick Sacher, Thorsten Gattinger)
- Nach Debakel: Stadtberner Schul-IT braucht Reset (Thomas Schwendener) (2020)
- «Das IT-Projekt der Berner Schulen war illusorisch» (Philippe Wampfler, Jacqueline Schreier) (2020)
- Digitalisierung der Bildung - FIfF-Kommunikation 4/2020 (2020)
- Digitalisierung in Schulen - Wem vertrauen wir die Datenverarbeitungen für unsere SchülerInnen an? (Britta Schinzel, Julia Stoll, Kirsten Bock)
- DELFI 2021 (Andrea Kienle, Andreas Harrer, Jörg M. Haake, Andreas Lingnau) (2021)
- munter: Ein mobiles unterrichtsbegleitendes Unterstützungssystem für angehende Lehrpersonen (Herrmann Elfreich, Sven Strickroth)
- Computational Thinking in Education - A Pedagogical Perspective (Aman Yadav, Ulf Dalvad Berthelsen) (2021)
- 10. Integrating Computing through Task-Specific Programming for Disciplinary Relevance - Considerations and Examples (Mark Guzdial, Tamara Shreiner)
- Lehren und Lernen in der digitalen Welt - Ergänzung zur Strategie der Kultusministerkonferenz "Bildung in der digitalen Welt" (Kultusministerkonferenz) (2021)
- Conjuring With Computation - A Manual Of Magic And Computing For Beginners (Paul Curzon, Peter W. McOwan) (2023)
- Jahrbuch Medienpädagogik 20 - Inklusive Medienbildung in einer mediatisierten Welt: Medienpädagogische Perspektiven auf eininterprofessionelles Forschungsfeld (Anna-Maria Kamin, Jens Holze, Melanie Wilde, Klaus Rummler, Valentin Dander, Nina Grünberger, Mandy Schiefner) (2023)
- Digitaler Ableismus im Feld der Bildung (Katharina Walgenbach)
- DELFI 2024 (Sandra Schulz, Natalie Kiesler) (2024)
- 360°-Perspektiven - von der physischen zur virtuellen Ausstellung im Hochschulkontext (Ulrike Mascher, David Fernes) (2024)
- Enhanced Program Comprehension - Individualized Learning of Code Tracing with the Feedback Buddy (Nadine Nicole Koch, Ann-Kathrin Kapfenstein, Niklas Meißner, Maria Wirzberger) (2024)
Anderswo finden
Externe Links
Usable Web: 736 links about web usability: "The ultimate comprehensive collection of useful links" - Jakob Nielsen ( : 2021-03-21) | |
Software Ergonomics Group CH: Special interest group of the Swiss Informaticians Society (SI) and the Swiss chapter of SIGCHI. ( : Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2018-03-11) |