Blockbasierte Sprachen verhindern Syntaxfehler
Bemerkungen
If two blocks cannot be joined to form a valid syntactic statement, the environment prevents them from snapping together, thus preventing syntax errors but retaining the practice of assembling programs instruction-by-instruction.
Von David Weintrop, Alexandria K. Hansen, Danielle B. Harlow, Diana Franklin im Konferenz-Band ICER 2018 im Text Starting from Scratch (2018) Blocks offer a number of affordances:
prevention of syntax errors
(see Figure 2), type hinting (the
diamond-shaped slot in Figure 1 only
fits a Boolean-valued expression), and
API discovery (block editors typically
provide a palette of available objects
and methods).
Von R. Benjamin Shapiro, Matthew Ahrens im Text Beyond Blocks (2016) Blockbasierte Programmiersprachen bieten gerade Schreibanfängern einen Vorteil: Da die Schüler selbst keinen Text schreiben müssen, können sie in ihren Programmen weder Rechtschreibe- noch Syntaxfehler machen. Der Computer versteht somit ihre Programme sofort, ohne dass die Schülerinnen zuerst Schreibfehler korrigieren müssen. Dies führt dazu, dass sie ihren Fokus ganz auf den Programminhalt legen können und nicht mit Rechtschreibefehlern aufgehalten werden.
Von Nicole Trachsler, Bernhard Matter im Text Programmiersprachen im Unterricht (2019) 2 Erwähnungen auf anderen Websites im Umfeld von Beat Döbeli Honegger
Website | Webseite | Datum |
---|---|---|
Informatikdidaktik-Wiki der PHSZ | Warum Scratch? | 02.05.2017 |
Informatikdidaktik-Wiki der PHSZ | Block oder Text - ist das die Frage? | 24.05.2019 |
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
13 Erwähnungen
- Learnable Programming - Blocks and Beyond (David Bau, Jeff Gray, Caitlin Kelleher, Josh Sheldon, Franklyn A. Turbak)
- Beyond Blocks - Syntax and Semantics (R. Benjamin Shapiro, Matthew Ahrens) (2016)
- Didaktik der Informatik (Eckart Modrow, Kerstin Strecker) (2016)
- Modality matters - Understanding the Effects of Programming Language Representation in High School Computer Science Classrooms (David Weintrop) (2016)
- Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking (Peter J. Rich, Charles B. Hodges) (2017)
- 18. Principles of Computational Thinking Tools (Alexander Repenning, Ashok R. Basawapatna, Nora A. Escherle)
- ICER 2018 - Proceedings of the 2018 ACM Conference on International Computing Education Research, ICER 2018, Espoo, Finland, August 13-15, 2018 (Lauri Malmi, Ari Korhonen, Robert McCartney, Andrew Petersen) (2018)
- Starting from Scratch - Outcomes of Early Computer Science Learning Experiences and Implications for What Comes Next (David Weintrop, Alexandria K. Hansen, Danielle B. Harlow, Diana Franklin) (2018)
- Hello World 7 (2019)
- In Praise of Blocks (Miles Berry) (2019)
- Block-based programming in computer science education (David Weintrop) (2019)
- Programmiersprachen im Unterricht (Nicole Trachsler, Bernhard Matter) (2019)
- Impacts of Block-based Programming on Young Learners’ Programming Skills and Attitudes in the Context of Smart Environments (Mazyar Seraj) (2020)
- ibis 2/1 (2024)
- Informatikunterricht im Zyklus 2: Variablen - Eine Design-Based-Research Studie (Lea Gisler) (2024)