/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Principled Practical Knowledge

Not a Bridge but a Ladder
Erstpublikation in: Journal of the Learning Sciences, 23:1, 4-17
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit Mai 2019. Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden. Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.

iconZusammenfassungen

In this article I discuss a kind of generalizable knowledge that can come out of design work but that is not presumed to contribute directly to the advancement of learning theory or any other basic theory. It is what I call principled practical knowledge (PPK).
Von Carl Bereiter im Text Principled Practical Knowledge (2013)
The much-lamented gap between theory and practice in education cannot be filled by practical knowledge alone or by explanatory knowledge alone. Principled practical knowledge (PPK) is a type of knowledge that has characteristics of both practical know-how and scientific theory. Like basic scientific theory, PPK meets standards of explanatory coherence. However, its main function is not explanation or prediction but practical guidance. PPK grows out of efforts to solve practical problems, but it requires additional effort invested in producing knowledge that goes beyond what is required for the task at hand yet not so far beyond as to be unusable by practitioners. The Wright brothers’ construction of PPK to address problems of flight control is used as a model for building such knowledge in the learning sciences. Design-based research in the learning sciences may motivate research into basic theoretical questions, but it is unlikely to contribute directly to answering them. Extending design-based research to the creation of PPK can, however, increase the generalizability of knowledge produced through design work and provide a ladder leading to sometimes radical design improvement.
Von Carl Bereiter im Text Principled Practical Knowledge (2013)

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt...


Personen
KB IB clear
Katherine Bielaczyc, Ann L. Brown, Allan Collins, Diana Joseph, Alan Newell, Ikujiro Nonaka, Herbert Simon, Hirotaka Takeuchi, Lew Semjonowitsch Vygotsky

Begriffe
KB IB clear
design-based researchdesign-based research, Lernenlearning, Theorietheory, Wissenschaftscience
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1962Thought and Language (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 39200
1972Human Problem Solving Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Alan Newell, Herbert Simon) 31000
1995  Die Organisation des Wissens (Ikujiro Nonaka, Hirotaka Takeuchi) 2, 2, 5, 13, 8, 4, 6, 2, 8, 7, 9, 7685378134
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1992    Design Experiments (Ann L. Brown) 3, 4, 4, 4, 8, 5, 3, 3, 1, 3, 6, 431114316
2004    Design Research (Allan Collins, Diana Joseph, Katherine Bielaczyc) 1, 2, 6, 3, 3, 5, 2, 1, 1, 4, 5, 3653199

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Principled Practical Knowledge: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 97 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.