/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Teachers' attitudes and beliefs regarding ICT in teaching and learning in European countries

Birgit Eickelmann, Mario Vennemann
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit mehr als 7 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Birgit EickelmannIn the debate on the integration of information and communication technologies (ICT) into schools, the beliefs and attitudes of teachers towards ICT in teaching and learning have always been regarded as central criteria for successful implementation of new technologies. In this context, a study in 2013 by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA, provided insights into teachers’ beliefs regarding ICT and showed that perceptions of the pedagogical advantages of technologies differ between countries. With regard to this finding, this paper seeks to determine whether there is a typology of teachers with different attitudes towards the potential of ICTs for learning. This question is addressed by conducting latent class analyses on a sample of teacher data from three European countries – the Czech Republic, Germany and Norway. Furthermore, the paper investigates how the use of computers by teachers varies between the groups to which these teachers can be assigned. In doing so the research reported at hand connects, arguably for the first time, representative data on teacher typologies of attitudes towards and beliefs about ICT in teaching and learning with data on computer use in schools.
Von Birgit Eickelmann, Mario Vennemann im Text Teachers' attitudes and beliefs regarding ICT in teaching and learning in European countries (2017)

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt...


Personen
KB IB clear
John Ainley, Rhonda Christensen, Beat Döbeli Honegger, Kerstin Drossel, Birgit Eickelmann, Ricky Fluke, Julian Fraillon, Tim Friedman, Eveline Gebhardt, Gerald Knezek, Matthew J. Koehler, Ramona Lorenz, Punya Mishra, OECD Organisation for Economic Co-operation and Development, Dominik Petko, Heike Schaumburg, Wolfram Schulz, Timothy Teo, Cesáreo Morales Velázquez

Begriffe
KB IB clear
Bildungeducation (Bildung), Computercomputer, EuropaEurope, ICILS, LehrerInteacher
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2006    Cross-Cultural Validation of the Will, Skill, Tool Model of Technology Integration (Cesáreo Morales Velázquez) 3, 1, 3, 8, 3, 10, 4, 4, 3, 2, 2, 3693174
2011Technology Acceptance in Education (Timothy Teo) 1, 1, 2, 4, 7, 8, 4, 2, 3, 1, 1, 3473104
2011    Digitale Medien in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung (Dominik Petko, Beat Döbeli Honegger) 15, 13, 17, 22, 15, 42, 13, 15, 14, 11, 7, 1146193111244
2014    ICILS 2013 (Wilfried Bos, Birgit Eickelmann, Julia Gerick, Frank Goldhammer, Heike Schaumburg, Knut Schwippert, Martin Senkbeil, Renate Schulz-Zander, Heike Wendt) 5, 9, 7, 16, 14, 24, 7, 11, 10, 11, 5, 11769411322
2014    Preparing for Life in a Digital Age (Julian Fraillon, John Ainley, Wolfram Schulz, Tim Friedman, Eveline Gebhardt) 2, 3, 5, 12, 9, 14, 7, 6, 5, 2, 2, 534535286
2015    Students, Computers and Learning (OECD Organisation for Economic Co-operation and Development) 4, 3, 3, 10, 10, 18, 5, 8, 3, 1, 2, 321423181
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2003    Testing a Will, Skill, Tool Model of Technology Integration (Gerald Knezek, Rhonda Christensen, Ricky Fluke) 3, 3, 4, 8, 1, 10, 3, 6, 4, 3, 3, 5755180
2007    Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) (Punya Mishra, Matthew J. Koehler) 12, 2, 6, 3, 1, 4, 1, 6, 459439
2011    Supportive and hindering factors to a sustainable implementation of ICT in schools (Birgit Eickelmann) 3, 4, 3, 10, 5, 6, 9, 3, 3, 2, 4, 56235194
2011    Digitale Medien in der schweizerischen Lehrerinnen- und Lehrerbildung (Dominik Petko, Beat Döbeli Honegger) 10, 9, 9, 18, 9, 36, 12, 30, 19, 22, 18, 15118215713
2011   Teachers’ pedagogical beliefs and their use of digital media in classrooms (Dominik Petko) 20, 6, 2, 12, 1, 14, 5, 5, 7, 3, 4, 610266251
2014   Schulische Nutzung von neuen Technologien in Deutschland im internationalen Vergleich4, 4, 3, 4, 1, 12, 4, 8, 3, 2, 2, 61314675
2014   Students’ Computer and Information Literacy (Julian Fraillon, John Ainley, Wolfram Schulz, Tim Friedman, Eveline Gebhardt) 1, 1, 3, 1, 1, 1, 1, 2, 2, 1, 122115

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Schule, Unterricht

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.