/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Fourth Grade Students Reading Block-Based Programs

Predictions, Visual Cues, and Affordances
Hilary A. Dwyer, Charlotte Hill, Alexandria K. Hansen, Ashley Iveland, Diana Franklin, Danielle Harlow
Publikationsdatum:
Zu finden in: ICER 2015 (Seite 111 bis 119), 2015
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

Visual block-based programming environments allow elementary school students to create their own programs in ways that are more accessible than in textual programming environments. These environments help students write code by removing syntax errors and reducing typing. Students create code by dragging, dropping, and snapping constructs together (e.g. blocks) that are organized by lists, colors, shape, images, etc. However, programming in visual block-based environments is not always simple; in fact, it can become complex quickly. In addition to elements that create code, the visual aspects of these environments provide readers information about what happens, when, and how. Here, we focus on how students used visual cues when reading programs in our block-based programming environment, LaPlaya, a variant of Scratch. Specifically we identified the visual cues students noticed and acted upon. These included not only those that were intended by designers (perceptible affordances), but also those that were not intended by designers (false affordances). Through a detailed content analysis of 13 focus groups with fourth graders we created an initial taxonomy of visual cues in our programming environment and explored how students used these cues to make predictions about provided code, and the types of affordances such cues offered students.

Von Hilary A. Dwyer, Charlotte Hill, Alexandria K. Hansen, Ashley Iveland, Diana Franklin, Danielle Harlow im Konferenz-Band ICER 2015 im Text Fourth Grade Students Reading Block-Based Programs (2015)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt...


Personen
KB IB clear
Karen Brennan, Evelyn Eastmond, Yasmin B. Kafai, D. Midian Kurland, Colleen M. Lewis, John Maloney, Amon Millner, Andrés Monroy-Hernández, Donald A. Norman, Roy Pea, Mitchel Resnick, Eric Rosenbaum, Natalie Rusk, Carsten Schulte, Jay Silver, Brian Silverman

Aussagen
KB IB clear
Programmieren ist schwierig

Begriffe
KB IB clear
blockbasierte Programmiersprachenvisual programming language, Primarschuleprimary school, Programmierenprogramming, Programmieren für KinderProgramming for kids, Scratch, Syntax
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1988    The Design of Everyday Things (Donald A. Norman) 6, 4, 3, 4, 3, 4, 3, 12, 7, 6, 9, 6632065003
2008ICER 2008 (Michael E. Caspersen, Raymond Lister, Mike Clancy) 2, 2, 1, 3, 4, 3, 3, 2, 7, 14, 3, 52234557
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1984    On the cognitive effects of learning computer programming (Roy Pea, D. Midian Kurland) 1, 1, 3, 2, 2, 4, 3, 8, 1, 6, 4, 426154154
2008    Block Model (Carsten Schulte) 1, 3, 6, 110111
2009    Scratch: Programming for All (Mitchel Resnick, John Maloney, Andrés Monroy-Hernández, Natalie Rusk, Evelyn Eastmond, Karen Brennan, Amon Millner, Eric Rosenbaum, Jay Silver, Brian Silverman, Yasmin B. Kafai) 3, 3, 4, 1, 2, 4, 7, 6, 3, 10, 6, 733287395
2010    How programming environment shapes perception, learning and goals (Colleen M. Lewis) 14, 2, 1, 1, 2, 3, 5, 6, 1, 4, 3, 589547

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Semantik

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Fourth Grade Students Reading Block-Based Programs: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 4597 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2017-11-11 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2017-10-28)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Konferenz-Paper 1
Verweise von diesem Konferenz-Paper 30
Webzugriffe auf dieses Konferenz-Paper 423143121242633
20162017