/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Novices' expectations and prior knowledge of software development

results of a study with high school students
Publikationsdatum:
Zu finden in: ICER 2005 (Seite 143 bis 153), 2005
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Carsten SchulteJohannes MagenheimIn this paper we present results of an empirical study with about 600 secondary school students from the 11th grade.In the study novices' conceptions of software development, their attitudes towards and self-confidence with computers, as well as their expectations of learning goals and contents of informatics courses were examined.The study indicates that freshmen have different types of expectations concerning informatics. It becomes evident that their expectations depend on prior experiences and attitudes towards computers or technology. Furthermore, they turn out to be gender-specific.The study argues that the importance of computer science education results not only from the technical aspects of informatics but also from its social impacts. Informatics education as part of general education should convey, besides technical skills in programming, a suitable understanding of software development as a means to understand the importance of technology in modern societies.The résumé of the study refers to the relation between informatics education and the expectation freshmen have as to the nature of software development. Some conclusions for teaching informatics are drawn.
Von Carsten Schulte, Johannes Magenheim im Konferenz-Band ICER 2005 im Text Novices' expectations and prior knowledge of software development (2005)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt...


Personen
KB IB clear
John Seely Brown, Allan Collins, Mark Guzdial, Committee on Information Technology Literacy, Johannes Magenheim, S. E. Newmann, Jörg Niere, Wilhelm Schäfer, Carsten Schulte, Elliot Soloway

Fragen
KB IB clear
Wie ist das Image der Informatik?

Begriffe
KB IB clear
Allgemeinbildunggeneral education, GenderGender, Lernenlearning, Programmierenprogramming
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1989Knowing, Learning, and Instruction (L. B. Resnick) 5, 1, 3, 5, 2, 2, 3, 1, 5, 2, 4, 1411812141602
1999   Being Fluent with Information Technology (Committee on Information Technology Literacy) 2, 3, 1, 1, 2, 1, 4, 3, 3, 3, 3, 61486418
2003Computer Science Education 4/20032, 4, 1, 3, 4, 1, 1, 3, 2, 3, 3, 869876
2006   The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (R. Keith Sawyer) 3, 4, 1, 3, 4, 3, 7, 3, 7, 2, 4, 14426214574
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1989   Cognitive Apprenticeship (Allan Collins, John Seely Brown, S. E. Newmann) 5, 2, 5, 1, 2, 3, 3, 6, 1, 4, 4, 229611222560
2002    Teaching the Nintendo Generation to Program (Mark Guzdial, Elliot Soloway) 1, 2, 3, 1, 1, 1, 3, 1, 2, 1, 4, 10195101171
2003    Thinking in Objects and their Collaboration (Carsten Schulte, Johannes Magenheim, Jörg Niere, Wilhelm Schäfer) 2100
2006Cognitive Apprenticeship (Allan Collins) 1, 1, 1, 1, 4, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 441495

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Novices' expectations and prior knowledge of software development: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 103 kByte; WWW: Link OK 2017-06-28)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Konferenz-Paper 1
Verweise von diesem Konferenz-Paper 25
Webzugriffe auf dieses Konferenz-Paper 2431231114
20162017