/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Abstraction ability as an indicator of success for learning computing science?

Jens Bennedsen, Michael E. Caspersen
Publikationsdatum:
Zu finden in: ICER 2008 (Seite 15 bis 26), 2008
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Computing scientists generally agree that abstract thinking is a crucial component for practicing computer science.

We report on a three-year longitudinal study to confirm the hypothesis that general abstraction ability has a positive impact on performance in computing science.

Abstraction ability is operationalized as stages of cognitive development for which validated tests exist. Performance in computing science is operationalized as grade in the final assessment of ten courses of a bachelor's degree programme in computing science. The validity of the operationalizations is discussed.

We have investigated the positive impact overall, for two groupings of courses (a content-based grouping and a grouping based on SOLO levels of the courses' intended learning outcome), and for each individual course.

Surprisingly, our study shows that there is hardly any correlation between stage of cognitive development (abstraction ability) and final grades in standard CS courses, neither for the various group-ings, nor for the individual courses. Possible explanations are discussed.

Von Jens Bennedsen, Michael E. Caspersen im Konferenz-Band ICER 2008 im Text Abstraction ability as an indicator of success for learning computing science? (2008)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt...


Begriffe
KB IB clear
Informatikcomputer science

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

  • ICER 2009 - Proceedings of the Fifth International Workshop on Computing Education Research, ICER 2009, Berkeley, CA, USA, August 10-11, 2009 (Michael J. Clancy, Michael E. Caspersen, Raymond Lister) (2009)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Abstraction ability as an indicator of success for learning computing science?: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 296 kByte; WWW: Link OK 2017-06-28)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Konferenz-Paper 9
Verweise von diesem Konferenz-Paper 2
Webzugriffe auf dieses Konferenz-Paper 1111
20162017