/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

The Influence of Students’ Personal and Home Background on Computer and Information Literacy

Zu finden in: Preparing for Life in a Digital Age (Seite 101 bis 124), 2014 local web 
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 9 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Preparing for Life in a Digital AgeIn this chapter, we investigate ICILS survey data with regard to Research Question 4: What aspects of students’ personal and social background (such as gender, socioeconomic background, and language background) are related to computer and information literacy? In order to help answer this question, we reviewed potential associations between CIL achievement and gender as well as between CIL and four types of indicators of students’ home background.
  1. Educational aspirations (expected highest educational attainment);
  2. Socioeconomic background (parental occupation, parental education, and number of books at home);
  3. Immigrant status and language use; and
  4. Home-based IT resources (number of computers or laptops and internet access at home).
After reviewing the bivariate relationships between each of the indicators and the CIL test scores, we report the results of a multivariate regression analysis that we conducted in order to (1) explore the influence of different indicators on CIL after we had controlled for all other indicators, and (2) how much three different types of factor (students’ personal background, socioeconomic background, and home ICT resources) contributed to the explanation of variation in CIL. We chose not to include immigrant status and language in the multivariate analysis because many of the ICILS countries had only very small numbers of immigrants or students who spoke languages other than the language of the ICILS assessment at home.
Von Julian Fraillon, John Ainley, Wolfram Schulz, Tim Friedman, Eveline Gebhardt im Buch Preparing for Life in a Digital Age (2014) im Text The Influence of Students’ Personal and Home Background on Computer and Information Literacy

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Begriffe
KB IB clear
Computercomputer, GenderGender, ICILS, Informationskompetenzinformation literacy, Internetinternet

iconTagcloud

iconVolltext dieses Dokuments

The Influence of Students’ Personal and Home Background on Computer and Information Literacy: Kapitel als Volltext (lokal: PDF, 192 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Kapitel

Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieses Kapitel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.